De sluis bij Kornwerderzand zal in de toekomst niet groot genoeg meer zijn voor de grote vrachtschepen en kustvaartschepen die nieuw gebouwd worden. Daarom is besloten om de sluis te verruimen. Maar de plannen vallen toch duurder uit dan in eerste instantie gedacht was.
Minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener meldde vorige maand dat de verbreding van de sluis bij Kornwederzand honderden miljoenen meer gaat kosten dan eerder geschat. De minister heeft diverse scenario’s besproken. In twee van die scenario’s worden alleen de bruggen vervangen. De goedkoopste optie laat geen ruimte voor een verbrede sluis. De hoge kosten komen door onder andere prijsstijgingen, verzilting en een meningsverschil met de provincie Friesland.
Tweede Kamer wil sluis aanpakken
Toch blijft de Tweede Kamer achter de motie staan, waarin gezegd wordt dat het kabinet het project in de afsluitdijk “moet blijven behandelen als integraal project”. Kamerlid Habtamu de Hoop van GroenLinks-PvdA ziet de aanpak van de sluis als een belofte van het kabinet. En Olger van Dijk (NSC) noemde de aanpak van de bruggen en de sluis noodzakelijk.
BRON: Zeepost
Vissers hebben baat bij verbreding
Voor de vissers van Urk is de verbreding van de sluis erg belangrijk. “Op dit moment kunnen veel vissers de Urker haven niet aandoen voor onderhoud aan hun schepen en dit alles heeft te maken met de grootte van de sluis en dan met name de diepgang. De meeste schepen hebben een diepgang die groter is als de drempel van de sluis. Het is dus voor onze vissers van belang dat er een bredere sluis voor grotere schepen komt, met meer diepgang. De schepen kunnen dan naar Urk komen om met name het groot onderhoud te kunnen doen.”, zegt Hendrik Romkes, bestuurslid van de Nederlandse Vissersbond. “Nu wordt er vaak uitgeweken naar andere havens waar dan met name desbetreffende bedrijven naartoe moeten rijden, wat dus veel tijd en geld kost. Het is dus van belang niet alleen voor de visserij, maar voor de gehele maritieme sector, en dit gaat verder dan alleen Urk, dat de sluis verbreedt en verdiept wordt.”
Romkes noemt het een “aderlating” voor de maritieme sector als de sluis niet verbreed zou worden, met name voor de scheepswerven in Kampen, Makkum en Urk. “Ook het hele gebeuren van Port of Urk heeft hier belang bij om grotere schepen naar Urk toe te krijgen. Dus als het niet door zou gaan dan is Urk alleen bereikbaar voor met name de kleinere schepen en kan de maritieme sector weinig doorgroeien.”
Voor meer informatie
Contact opnemen met het team Nederlandse Vissersbond via T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl, vragen naar Hendrik Romkes.