Uitputting Nederlandse Noordzee quota 7 december 2017
Verschillende quota
Individuele contingenten zijn er onder meer voor schol, tong, kabeljauw, wijting, haring, horsmakreel. Voor soorten als rog, bot, schar, tarbot, Noorse kreeft en griet geldt een nationaal quotum. Voor de soorten in Kanaal en Skagerrak en voor bepaalde soorten in de Noordzee geldt dat door de PO’s afspraken zijn gemaakt over de maximaal aan te voeren hoeveelheid per schip.
[table “82” not found /]Havenmelding Denemarken stap voor stap
Vissers die een Deense haven willen aandoen moeten formeel 24 uur van tevoren via het online Safeseanet-systeem hun komst doorgeven. Deze havenmelding blijkt in de praktijk vanaf zee lastig te zijn en daarom is het handig om hiervoor iemand aan de wal (bijvoorbeeld de walschipper of een familielid) in te schakelen.
Denemarken heeft sinds januari 2016 haar grenscontroles verscherpt als reactie op de grote vluchtelingenstroom. Eén van de maatregelen is dat vissers die een Deense haven willen aandoen een dag van tevoren een havenmelding moeten maken via het Europese veiligheidsnetwerk SafeSeaNet (SSN). Vanwege de beperkingen van een internetverbinding op zee kan het handig zijn deze melding laten verzorgen door iemand aan de wal. De Nederlandse Vissersbond bekijkt of de afdeling Bemanningszaken hierin een rol kan spelen.
Havenmelding doen
- Om de havenmelding te kunnen doen, heeft u een SSN gebruikersaccount nodig. Deze is aan te vragen met behulp van een aanvraagformulier. Klik hier om het aanvraagformulier te downloaden
- Na het invullen mailt u het formulier naar safeseanet@safeseanet.dk met in de onderwerpregel REGISTRERING AF SKIBE.
- U ontvangt daarna per mail uw inloggegevens, een Engelstalige excel-spreadsheet en nadere instructies voor het gebruik (in het Engels). Deze spreadsheet kunt u gebruiken voor meldingen via het SSN-meldingsportaal.
- Bij meldingen vraagt SSN naar de ‘Locode’ van de haven van bestemming, dat is de code die de Verenigde Naties hanteren voor havens. Klik hier voor het overzicht van Deense havens en bijbehorende code.
Verplichting
Formeel moeten schepen al een actuele bemanningslijst (het internationale IMO FAL formulier 5) aan boord hebben. Dit is vastgelegd in de Europese verordening 2016/399 en in de nog te ratificeren C188 Work in Fishing conventie.
Denemarken hanteert echter een strenger beleid met de verplichte havenmelding via SSN. Veel vissers ervaren dit als zeer hinderlijk. Sommige schepen wijken zelfs liever uit naar een Duitse haven om gedoe en boetes te voorkomen.
De verscherpte grenscontroles duren in elk geval nog tot mei 2018. De Nederlandse Vissersbond houdt vinger aan de pols; wanneer Denemarken stopt met de verscherpte controle, moet ook de strenge havenmelding opgeheven worden en dient Denemarken terug te keren naar de geldende internationale afspraken.
Nog geen schriftelijke boete
Aan enkele Nederlandse vissers zijn eerder dit jaar na controle boetes aangezegd. Maar tot nog toe is er geen formele schriftelijke boete ontvangen. Daardoor weten we nog niet op grond van welke Deense wet- en regelgeving deze boete wordt opgelegd. De Nederlandse ambassade in Kopenhagen heeft een kopie van een formele boete nodig om dit uit te zoeken en eventuele actie te ondernemen in het belang van Nederlandse vissers. Op dit punt is nog geen verdere vordering te melden.
Meer informatie
Voor meer informatie of vragen over andere bemanningszaken neemt u contact op met T 0527-698151 of per mail secretariaat@vissersbond.nl
Stremming Naviduct
Rijkswaterstaat laat in januari werkzaamheden uitvoeren aan het Naviduct bij Enkhuizen. Het gaat om het vervangen van leidingwerk en preventief onderhoud om lekkage te voorkomen. De werkzaamheden zorgen voor hinder voor het vaarwegverkeer.
Eén kolk Naviduct beschikbaar
Op dinsdag 16 januari 2018 is van 08.00 tot 16.00 uur maar één kolk beschikbaar. Hierdoor kan de wachttijd voor het Naviduct langer zijn dan gebruikelijk. Er is geen hinder voor het weg- en fietsverkeer over de Houtribdijk.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u kijken op de website vaarweginformatie.nl. Bij vragen kunt u contact opnemen met omgevingsmanager Joost Imhof, (06) 215 09 479
Hoe komen de Europese vangstquota tot stand?
Visserijministers van de Europese lidstaten vormen samen de Europese Visserijraad. Het is deze raad die doorgaans in december beslist over de vangstmogelijkheden voor het komende jaar voor de Europese visserijvloot. Dat doen de ministers op basis van een wetenschappelijk onderzoek gebaseerd voorstel van de Europese Commissie (EC).
Uitgangspunt is wetenschappelijk advies
Het wetenschappelijk onderzoek inclusief adviezen voor de maximale vangsten (quota of TAC’s – total allowable catch, maximaal toegestane vangsten) is afkomstig van de Europese wetenschappelijke instituten Internationale Onderzoeksraad voor de Zee, ICES (uitvoerend) en STECF, het Wetenschappelijk, Technisch en Economisch Comité voor de visserij (controlerend).
Leidend in dit advies is dat zo snel mogelijk de exploitatie van visbestanden geschiedt op basis van MSY (het duurzame, biologisch veilige niveau). In het Europese Gemeenschappelijke Visserijbeleid is overeengekomen dat de visserij op alle visbestanden uiterlijk in 2020 op basis van MSY (Maximal Sustainable Yield, maximale duurzame vangst) geschiedt. MSY wil zeggen dat de vangsten in evenwicht zijn met de aanwas binnen de visbestanden.
Naast het advies van ICES en STECF neemt de Europese Commissie de onderhandelingsresultaten over de verdeling van gedeelde visbestanden met Noorwegen mee in haar voorstel aan de Visserijraad.
Minder rigoureus
Visserijministers van de lidstaten volgen het voorstel van de Europese Commissie niet altijd één op één. Het bereiken van het MSY-niveau in het opvolgende jaar (het uitgangspunt van het ICES-advies) betekent voor sommige vissoorten rigoureuze vangstbeperkingen. Dat kan de visserij in de lidstaten ernstig in sociaal economische problemen brengen. Door te kiezen voor minder rigoureuze beperkingen kan men die grote problemen voorkomen, terwijl de doelstelling (MSY in 2020) nog altijd gehaald wordt.
Trilateraal
De uiteindelijke vaststelling vindt plaats in de Visserijraad van 11-13 december in Brussel. Eerst presenteert de Commissie haar voorstel. Vervolgens leggen de ministers uit op welke punten zij aanpassingen wensen. Daarna volgt overleg tussen de lidstaten apart met de Commissie en de voorzitter van de Raad (een vertegenwoordiger van de lidstaat die op dat moment voorzitter is van de EU). Tijdens deze trilaterale gesprekken zoekt men naar compromissen waar zowel de lidstaten als de Commissie akkoord mee kunnen gaan.
Meerderheid van 55 procent
Deze compromissen worden als gezamenlijke voorstel van het EU-voorzitterschap en de EC in stemming gebracht. Gaat een gekwalificeerde meerderheid (minimaal 55 procent van de lidstaten) van de ministers akkoord, dan zijn de quota voor het volgende jaar een feit. Is er geen meerderheid, dan herhaalt zich het traject van trilateraal overleg resulterend in een nieuw compromisvoorstel en een nieuwe stemronde, net zolang tot er een compromisvoorstel dat steun krijgt van een gekwalificeerde meerderheid.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Johan Nooitgedagt of Derk Jan Berends, T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl
Ledenvergadering afdeling Harlingen 15 december
Agenda ledenvergadering
Op de agenda staat onder meer: MSC garnalen (onder meer resultaat certificeringsprocedure, managementplan en communicatie, aanlandplicht garnalenvisserij, bemanningszaken (vaarbevoegdheidsbewijzen, wijziging besluit zeevisvaartbemanning, Work in Fishing Convention (C188), RI&E inclusief veiligheidsmiddelen en Maatschapsovereenkomst 2018), windenergie op zee en verkiezing ledenraadsleden.
Afdeling Harlingen
Datum: Vrijdag 15 december
Tijd: 19:00 – 21:00 uur
Locatie: Visveiling Urk locatie Harlingen, Nieuwe Vissershaven 25 te Harlingen
Uw aanmelding wordt op prijs gesteld en kunt u doen via het secretariaat, T 0527 – 69 81 51 of secretariaat@vissersbond.nl
Ledenvergadering Zoutkamp – Lauwersoog 15 december
Agenda ledenvergadering
Op de agenda staat onder meer: MSC garnalen (onder meer resultaat certificeringsprocedure, managementplan en communicatie), aanlandplicht garnalenvisserij, bemanningszaken (vaarbevoegdheidsbewijzen, wijziging besluit zeevisvaartbemanning, Work in Fishing Convention (C188), RI&E inclusief veiligheidsmiddelen en maatschapsovereenkomst 2018), windenergie op zee en verkiezing ledenraadsleden.
Afdeling Zoutkamp – Lauwersoog
Datum: Vrijdag 15 december
Tijd: 15:00 – 17:00 uur
Locatie: Restaurette Schierzicht, Haven 8 te Lauwersoog
Uw aanmelding wordt op prijs gesteld en kunt u doen via het secretariaat, T 0527 – 69 81 51 of secretariaat@vissersbond.nl
Geldverslindend en bureaucratisch Europa: hoe erg is het echt? | Column
Wie vindt dat we zonder Europa kunnen, vindt elke Europese begroting te hoog. Wie vindt dat er meer Europese samenwerking moet komen, zal het omgekeerde zeggen. Uit de kale feiten blijkt dat de Europese begroting een fractie is van de nationale begrotingen: minder dan 1%.
Regeringsleiders bepalen de hoogte van de Europese begroting, niet Brussel. Het zijn zelfs nationale en lokale overheden die het grotendeels uitgeven, niet Brussel (vandaar dat de Rekenkamer altijd constateert dat onrechtmatigheden vooral in de lidstaten voorkomen). Burgers stoppen dus zeker geld in Europa, maar krijgen bijna alles op één andere manier weer terug.
De Europese administratie is topzwaar, ambtenaren verdienen daar veel
Van de Europese begroting gaat 94% naar projecten en 6% naar interne administratie. Van die 6% worden onkosten, gebouwen, salarissen en pensioenen betaald. Daarmee is de EU, in weerwil van indianenverhalen, superslank. Bij de Europese commissie, het dagelijks bestuur van de EU, zijn 32.000 ambtenaren in vaste dienst, onder wie honderden tolken en vertalers. Bij Nederlandse ministeries werken 120.000 mensen. Europese ambtenarensalarissen zijn naar Nederlandse (publieke) begrippen hoog, mede door de lage belastingtarieven voor EU werknemers.
Nederland betaalt meer aan de EU dan andere landen
Als je alleen naar de Europese begroting kijkt, zie je dat Nederland relatief een van de grootste contribuanten is. Daarmee kost het EU-lidmaatschap ruim 200 euro per Nederlander per jaar. Nederland zegt zelf dat wij het meest betalen van alle EU-landen. Anderen betwisten dit, en zeggen dat Duitsland meer betaald. Nederland mag relatief meer douanegelden zelf houden (Rotterdam!) dan andere landen en zou dat niet meetellen. Hoe dan ook, sinds 2005 draagt Nederland meer af dan het krijgt, omdat het een superrijk land is.
De EU spendeert een deel van haar budget aan ontwikkeling van arme landen of streken. Dat solidariteitsprincipe, waar Nederlanders niet graag aan worden herinnerd, is altijd een van de basisprincipes van de Europese Unie geweest. Als er één land is dat van de interne Europese markt profiteert, is het Nederland. Het is één van de grootste investeerders in veel Oost-Europese landen. In 2008 berekende het Centraal Planbureau dat Nederlanders per jaar, per persoon, 1500 tot 2000 euro verdienen aan EU-handel.
Europa is ondemocratisch, alles wordt door niet-gekozen bureaucraten beslist
Bijna alle besluiten in Europa worden door nationale ministers of regeringsleiders genomen en zijn voorbereid door nationale ambtenaren. Sommige ministers – zoals de Nederlandse – worden zelfs voor ze naar zo’n Brusselse vergadering gaan, door hun eigen parlement aan banden gelegd. Veel Europese besluiten, ook over de euro, moeten tegenwoordig door het Europees parlement worden goedgekeurd.
Kleine landen hebben weinig te zeggen in Europa
Grote landen als Duitsland hebben meer Europarlementariërs en de stem van hun ministers telt zwaarder als over heikele kwesties met gekwalificeerde meerderheid moet worden beslist. Toch weegt Duitsland met vijf maal zoveel inwoners als Nederland, maar ruim tweemaal zo zwaar. Dit is expres gedaan, om te voorkomen dat de groten de kleintjes overrulen. Achter de schermen kunnen de grotere natuurlijk harder dreigen en intimideren dan kleintjes.
Sinds de euro is alles duurder
Dit misverstand achtervolgt de euro vanaf de eerste dag. Uit peilingen blijkt al jaren dat veel mensen dit geloven. Toch is de inflatie sinds de euro redelijk laag gebleven, gemiddeld onder de 2%. De Europese Centrale Bank heeft daar vanwege Duitse gevoeligheden fanatiek op gelet. Nu is de inflatie zelfs gevaarlijk laag. In diverse landen dalen de prijzen, wat economische stagnatie veroorzaakt.
Bemoeizuchtig Europa regelt idiote details zoals de kromming van bananen
Wanneer je een markt opzet voor auto’s, drinkyoghurt en verzekeringen, moeten alle deelnemers op die markt het over hetzelfde hebben. Er zijn definities nodig, anders gaat het mis. Dat geldt nationaal ook. Dus moest het Europees afgesproken worden, met één norm. Zo gaat het ook met koplampen, aanstekers en ga zo maar door. Veel verhalen over Brusselse bemoeizucht kloppen niet en zijn bedacht door Britse kranten.
Voorbeeld: “EU verbiedt kromme bananen”. Dat klopt niet. Er is wel een regel gemaakt op aanvraag van producenten en consumenten, dat kromme bananen niet met het label ‘extra’ mogen worden verkocht. De hoofdreden voor Europese regels is vrijwel altijd marktverstoring, niet ‘bemoeizucht in Brussel’. Brussel probeert regels te verminderen, maar lidstaten blokkeren dat vaak om hun bedrijven te beschermen. Het is dus meestal maar net hoe je naar de dingen kijkt… #Brexit.
Deze column verscheen eerder in Fishtrend
Duurzame en gezonde visserij in Amsterdamse Pakhuis de Zwijger
Hoe werkt duurzame visserij? Met wat voor soort schepen gebeurt dat? En welke rol speelt wetgeving in het dagelijks leven van de visser? Vissers en de mensen achter de regelgeving komen maandag 11 december aan het woord tijdens de negentiende ‘Als warme broodjes’-sessie van 20.000 tot 22.00 uur.
Masterplan Duurzame Visserij aan de Keukentafel
Aan de keukentafel gaan we in gesprek met vissers, ondernemers en de mensen achter de regelgeving. We spreken met Hendrik Kramer. Zijn schip is onderdeel van Masterplan Duurzame Visserij. Maar waarom is zijn schip duurzaam, en hoe ziet zijn leven op zee eruit?
Daarna spreken we Koen Dil. Koen is eigenaar van het bedrijf Dilvis, waar hij handelt in zoetwatervis. Wie kopen zijn vis, en wat zijn de voordelen van zoetwatervisserij? Tot slot schuift Kees Verbogt aan. Bij het ministerie van Economische Zaken houdt hij zich bezig met regelgeving. Hoe werkt beleid in de praktijk?
Spijkers met Koppen
Waar koop je nou goede en verantwoorde vis? De Nederlandse Vissersbond licht kort toe waar je op moet letten. Daarnaast leiden wij kort in hoe de Nederlandse vissersvloot er uit ziet.
De Persoonlijke Noot
Bij elke editie van Als Warme Broodjes is er een persoonlijke noot. Dat is een voorgedragen column van Peter Buurman. Want hij eet ook wel eens wat, en dat laat hem niet onberoerd. Verder schrijft Peter voor de Speld.
Locatie en aanmelden
Pakhuis de Zwijger, Piet Heinkade 179, 1019 HC Amsterdam
Prijs: 5 euro (ten bate van één van de Food Battle-ondernemers)
Klik op de link om u aan te melden: https://dezwijger.nl/programma/boter-bij-de-vis (gele ‘reserveer’-knop rechts op de pagina)
Als Warme Broodjes
Samen met Slow Food Youth Network presenteert Pakhuis de Zwijger ‘Als Warme Broodjes’, een reeks avonden waarin men kennismaakt met wat voedselondernemers dagelijks op hun bord krijgen. Op welke manier dragen ondernemers bij aan een beter voedselsysteem? Elke aflevering komen mensen aan het woord die zich elk bezighouden met (een onderdeel van) het voedselsysteem.
Geen excuses CBS aan vissers
Minister Schouten van LNV heeft op maandag 4 december – mede namens minister Wiebes van EZK (Economische Zaken en Klimaat) – antwoord gegeven op de Kamervragen over de rol van het CBS bij het verspreiden van het bericht dat de boomkorvisserij de oorzaak is van een afname van 30 procent van het bodemleven in de Noordzee.
CBS beschuldiging aan adres boomkorvisserij
‘Visserij en klimaatverandering zijn de belangrijkste oorzaken van veranderingen in de zoute natuur van Nederland. De boomkorvisserij is één van de belangrijkste oorzaken voor de afname van bodemdieren in de Noordzee.’ Deze boodschap op de website van het CBS sloeg in als een bom. Het nieuws op alle radiozenders (verzorgd door ANP), landelijke nieuwsbladen – honderden online media, niemand kon het nieuws over de forse afname van bodemleven in de Noordzee missen en in Den Haag werd al meteen opgeroepen de visserij te verbieden.
Klakkeloos
Tot de wetenschappers van Wageningen Marine Research met een verklaring kwamen: ‘klakkeloos zijn oorzaken aan trends opgehangen, deze conclusie kun je niet trekken.’ Het Reformatorisch Dagblad pakte het nieuws van de onterechte conclusies van het CBS en de aangekondigde herziene publicatie direct op. Het CBS trok het bericht inderdaad in en plaatste een genuanceerdere versie, maar het leed was toen al geleden.
De reactie van de WMR-wetenschappers was voor de Kamerleden Bruins (CU), Geurts (CDA) en Dijkgraaf (SGP) aanleiding om Kamervragen te stellen en aan te dringen op een rectificatie en excuses van het CBS.
Onduidelijk is of het CBS daadwerkelijk tot rectificatie is overgegaan. De Telegraaf meldt van het CBS een rectificerend bericht te hebben ontvangen. Uit het antwoord van de minister blijkt dat het vervangen van ‘foute’ bericht voor een genuanceerder artikel op de website wordt beschouwd als een rectificatie. Voor wat de gevraagde excuses betreft: als visserijorganisatie heeft de Nederlandse Vissersbond (nog) geen verontschuldiging ontvangen van het CBS.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Johan Nooitgedagt of Derk Jan Berends, T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl