Het vast zetten van containers, sjorren genoemd, moet beter. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft achttien schepen gecontroleerd en kwam tot de conclusie dat twaalf van deze schepen in overtreding waren. Erg teleurstellend, vindt de voorzitter van de Nederlandse Vissersbond, Johan K. Nooitgedagt.
MSC Zoe
Veel vissers hebben er last van gehad, de ramp met de MSC Zoe, één van ’s werelds grootste containerschepen. Tijdens een zware storm in januari 2019 sloegen 342 containers overboord boven de Waddeneilanden. De containers en hun inhoud zorgden voor veel schade bij de vissers. Dat weerhield de vissers niet om te helpen met het bergen van de containers. Hoewel de vissers geen afvalbergers zijn, houden ze graag hun zee schoon. Maar zelfs twee jaar na de ramp, kwamen garnalenvissers nog steeds afval tegen afkomstig van de MSC Zoe. De ravage die de containers achter hebben gelaten, is ongekend.
Al jaren bekend
Volgens het ILT is het al jaren bekend dat de lading van zeecontainerschepen niet altijd goed vast wordt gezet. Dat moet beter. Inspecteurs hebben vorig jaar meerdere keren meegevaren met de kustwacht om, met behulp van drones, foto’s te maken en te controleren of de lading goed was gesjord. Er zijn in totaal 63 schepen gefotografeerd. Op basis van de foto’s zijn bij 18 schepen een controle uitgevoerd. Van de achtien schepen, voldeden er maar 6 aan de eisen. Twee derde was dus in overtreding.
Onveilig
Vissers maken zich zorgen om de veiligheid, als dit zo nog langer doorgaat. “Waar blijft de actie tegen containerschepen? De derde Maasvlakte wordt voorbereid en duurzaamheid wordt veel genoemd. Terwijl vissers met moeite hun hoofd boven water kunnen houden en aan strenge eisen moeten voldoen, lijkt er een oogje toegeknepen te worden en gaat de containervaart onverstoorbaar verder.” De voorzitter van de Nederlandse Vissersbond is merkbaar gefrustreerd. “De netten van vissers blijven regelmatig haken aan wrakstukken of overboord gevallen containers, met levensgevaarlijke situaties tot gevolg. In een recent incident moest een garnalenkotter noodgedwongen de netten doorsnijden om te voorkomen dat het omsloeg. Als er honderden bakstenen op de snelweg zouden liggen, dan zou iedereen in rep en roer zijn, maar containers op zee? Daar hoor je bijna niemand over.”
Voor meer informatie
Contact opnemen met het team Nederlandse Vissersbond via T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl, vragen naar Johan K. Nooitgedagt.