In de rubriek ‘Op de brug bij…’ maken we nader kennis met een lid van de Nederlandse Vissersbond, om meer te weten te komen van de persoon achter de visser.
Onlangs was Frits van Dellen nog in het nieuws, nadat de Deense autoriteiten hem een boete oplegden vanwege het niet volgen van vage voorschriften. De zaak leidde tot vragen in het Europees Parlement en de nodige aandacht in regionale kranten. Het zijn juist alle regels en formaliteiten die de lol in het werk dreigen te bederven.
Frits van Dellen is 29, woont is het Friese Anjum en heeft samen met zijn vrouw een dochter van 5 en een zoon van 3. Hij is eigenaar van de in 1990 gebouwde LO-28 ‘Mare Frisicum’. Een bijna 24 meter lange, 300 pk Eurokotter die met een vierkoppige bemanning meestal vist in Deense wateren met de twinrig op schol. Ze landen afwisselend aan in Deense havens en Lauwersoog.
Gezin als grootste hobby
Voor de komende week is hij vrij en heeft hij tijd voor zijn grootste hobby. “Mijn gezin, daar breng ik graag de tijd mee door die er overblijft naast alle bijkomende werkzaamheden die op je pad komen als zelfstandig ondernemer.”
“Walbestaan niets voor mij”
Hoe Frits aan het roer terecht is gekomen? “Weet ik zelf ook niet precies,” antwoordt hij. “Het walbestaan is gewoon niet iets voor mij, de regelmaat, het voorspelbare. Het is ook niet echt een vader op zoon verhaal, want mijn vader is gestopt met varen toen ik vier was.
Zelf fixen
“Het mooiste aan het werk is de vrijheid en de afwisseling. Geen dag is hetzelfde. En het onverwachte, zoals het moment van het ophalen van de netten, of je een goede of slechte trek hebt gedaan. Maar ook als er iets stuk gaat, dat het je dan lukt om het zelf te fixen en je door kunt met de visserij in plaats van een haven te moeten opzoeken.”
Bureaucratie
“De negatieve kant van het werk? Dat ons bestaan van alle kanten bemoeilijkt wordt door de groene eco-dictatuur in ons land en Europa. De mooiste visbestekken worden gesloten natuurgebieden en vind je wat andere plekjes met mooie visserij, knallen ze daar weer windmolens neer. De bureaucratie is volledig doorgeslagen, ook met regels over het motorvermogen, de aanlandplicht en de black box. Je kunt als ondernemer niet meer je eigen koers varen. Investeren en moderniseren is niet meer mogelijk zo.”
Inspiratiebron
Wie is je grote voorbeeld, welke persoon is je inspiratiebron? “Dat is m’n oude schipper. Die is helaas zeven jaar geleden overleden. Ik was 18 toen ik bij hem aan boord kwam. Van hem heb ik heel veel geleerd. Wat iemand tot een goed visserman maakt? Sowieso niet kijken op een uurtje langer doorwerken. En je niet uit het veld laat slaan. Het is denken in mogelijkheden en moed houden tot de laatste trek!”
Vissers stimuleren om te ondernemen
“De mooiste momenten op zee is als je met een ruim vol vis naar binnen kunt. Ook het moment dat je thuis bent en te horen krijgt wat je besomming is – tenminste, als die meevalt. Er is heus een boterham te verdienen in de visserij en er moeten kansen zijn voor de toekomst. Zelf hebben we niet lang geleden een andere kotter gekocht om over te stappen van garnalen naar de twinrig. Voor de sector als geheel is er wel een kans, maar dan moet er een normaal politiek klimaat komen. Met een betrouwbare overheid, zodat vissers eindelijk weten waar ze aan toe zijn. Vis is een eerlijk en duurzaam product. Kijk naar Denemarken en Noorwegen, daar worden vissers wel gestimuleerd om te ondernemen en te investeren in hun toekomst.”
Gezicht naar buiten
Voor mij is de Nederlandse Vissersbond een mooie steun. Zeker als het gaat om bemanningszaken. Dat pakken ze goed op, de service is goed. Ik heb liever één sterke visserijorganisatie die het aanspreekpunt is en het gezicht naar buiten. Het is jammer dat er overal versnippering is in ons land, niet alleen in de politiek maar ook in de visserij.”
Neem een kijkje aan boord van de LO-28 op de Facebook-pagina van Frits van Dellen.