Zalm (gerookt en vers) en haring pronken op de eerste drie plekken in de top tien van vissoorten waar Nederlandse huishoudens het meeste geld aan uitgeven. Tong en schol uit de Nederlandse Noordzee komen niet voor in het rijtje. Dat is afgelopen week gebleken tijdens de presentatie van het Nederlandse Visbureau in samenwerking met onderzoeksbureau GfK Nederland over het onderzoek naar visconsumptie in Nederland.
Meer aandacht voor vis uit de Noordzee
Op nummer vijf van gewilde vissoorten onder de Nederlandse consument staan verse garnalen en op nummer zeven kabeljauw. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat de vraag naar Hollandse garnalen en mosselen het afgelopen jaar is afgenomen. “De vissector moet gezamenlijk meer aandacht besteden aan de herkomst van vis uit de Noordzee,” gaf Agnes Leewis, directeur van het Nederlandse Visbureau, aan ter afsluiting van de presentatie over het consumptieonderzoek. Derk Jan Berends, secretaris bij de Nederlandse Vissersbond onderschrijft deze gedachte. “Het is belangrijk dat de Nederlandse consument vertrouwd wordt met onze eigen Noordzeevis,” vindt Berends. “Onbekend maakt onbemind. Door het onbekende product wordt de Nederlandse Visserijsector vaak over het hoofd gezien in belangrijke thema’s als gesloten gebieden en windparken op zee”.
Vispromotie
De Nederlandse Vissersbond heeft de afgelopen jaren onder andere de focus gelegd op de promotie van vis uit eigen wateren in eigen land. Zo ondersteunt de Vissersbond vispromotie-organisaties als de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten en het Nederlandse Visbureau. Daarnaast droeg de Nederlandse Vissersbond actief bij aan visserijdagen in het land en is de NVB initiatiefnemer van het onderzoek ‘Schar in het Schap’, het kookboek over schol ‘Skolle’ van Dieneke Ras en de app Vis!.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Derk Jan Berends, T 0527 698151 of secretariaat@vissersbond.nl
<< Terug naar het Weekjournaal