De problematiek rondom de overboord geslagen MSC Containers lijkt van lange duur te zijn. Nog dagelijks vinden vissers troep afkomstig uit de MSC containers in hun netten. Afgelopen week stuurde minister Cora Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer een update over de containerproblematiek in de Noordzee.
Bergingswerkzaamheden
In de brief informeert minister Van Nieuwenhuizen de Kamerleden over de laatste stand van zaken met betrekking tot de overboord geslagen containers van MSC Zoe. Ze meldt dat de zoektocht naar de verloren containers in het Nederlandse deel van de Noordzee voor een belangrijk deel is voltooid. Daarnaast zijn de bergingswerkzaamheden ook in volle gang. Op de Nederlandse kust (inclusief eilanden en Waddenzee) zijn in totaal 18 volledige containers geborgen (plus één in Duitsland). Op de Noordzee zijn inmiddels delen van 110 containers geborgen.
Gevaarlijke stoffen
De lijst met inhoud van de containers is tot op heden nog niet publiekelijk gedeeld door MSC. Toch zegt minister Van Nieuwenhuizen in haar brief dat er twee verloren containers zijn met gevaarlijke stoffen (dibenzoylperoxide en lithium-ion batterijen). Deze containers zijn nog niet gelokaliseerd.
Locatie gezonken containers
Voor de (garnalen)vissers is het van groot belang dat zij zo snel mogelijk de coördinaten van de gezonken containers ontvangen. Dit voorkomt (ernstige) schade aan de netten en de kotter. Ook minister Van Nieuwenhuizen is het belang hiervan niet ontgaan. Zo meldt zij in haar brief: “De locaties van de gezonken containers worden, zodra deze bekend zijn, via de gebruikelijke mededelingen voor de scheepvaart gecommuniceerd.”
De Nederlandse Vissersbond is teleurgesteld in deze reactie. Eerder in haar brief meldt minister Van Nieuwenhuizen dat de survey naar gezonken containers in het Nederlandse deel van de Noordzee zo goed als afgerond is. “Dan zouden die coördinaten al gedeeld kunnen worden”, vindt Johan Nooitgedagt, voorzitter van de Nederlandse Vissersbond. “De containers liggen breed verspreid in de Noordzee boven de Waddeneilanden. Dit is het werkgebied van de (garnalen)vissers. Als zij hun beroep uitoefenen is dat met alle gevaren van dien. MSC en het ministerie moeten hier adequater in handelen en niet wachten totdat er echte ongelukken gebeuren”, vindt Nooitgedagt.
Fishing for Litter
Nog elke dag vinden (garnalen)vissers afval afkomstig uit de MSC Zoe-containers in hun netten. Daarom is er gevraagd voor (extra) financiering voor het initiatief Fishing for Litter. Hierover zegt minister Van Nieuwenhuizen: “Deelnemende vissers zullen, als gevolg van het incident met de MSC Zoe, meer afval in de netten krijgen. Hoeveel meer is nog de vraag. Hierdoor stijgen waarschijnlijk de kosten van het fishing for litter project. Dit is onderwerp van gesprek met de eigenaar/verzekeraar van de MSC Zoe.”
Schadeformulieren voor vissers
Mochten vissers schade ondervinden aan hun netten of kotter door (afval uit) de MSC Zoe-containers, dan kunnen zij het schadeformulier van MSC Zoe invullen. Let hierbij op zoveel mogelijk bewijsmateriaal zoals de exacte coördinaten en foto’s van het ongeval en de schade. Leden van de Nederlandse Vissersbond kunnen door Egbert van der Tuin kosteloos geholpen worden bij het invullen van deze (Engelstalige) schadeformulieren.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Egbert van der Tuin via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.