Dinsdagmiddag ontving de Nederlandse Vissersbond het verontrustende bericht van Kustwacht Nederland dat containerschip OOCL Rauma vijf containers en later nog twee containers boven de Waddeneilanden is verloren. Vijf containers zijn 43 kilometer boven Ameland gelokaliseerd en twee containers zijn 60 kilometer ten noordwesten van Terschelling gelokaliseerd.
Containers gelokaliseerd
In onderstaand kaartje zijn de gelokaliseerde containers weergegeven. Het is tevens mogelijk om deze locaties in uw plotter op te nemen, neem daarvoor contact op met de Nederlandse Vissersbond
Coördinaten:
3 containers: 53-49.5N 005-37.5E
2 containers: 53-49.9N 005-29.7E
2 containers: 53-53.06N 004-45.39E
Calamiteitenplan
Na de ramp met het MSC Zoe containerschip begin 2019 heeft de CVO (visaanvoer) samen met de Visfederatie (vishandel) en NOVA (visafslagen) gewerkt aan een calamiteitenplan voor dergelijke rampen. “Nadat wij het bericht van Kustwacht Nederland afgelopen dinsdag ontvingen, hebben wij direct het calamiteitenplan van start laten gaan. Belangrijke speerpunten in het calamiteitenplan zijn de veiligheid van de vissers en de voedselveiligheid van de vis”, aldus Derk Jan Berends (secretaris van de CVO Visserij en de Nederlandse Vissersbond).
Inhoud containers
Door nauw contact te onderhouden met betrokken partijen bij de containerramp is de visserijorganisatie er inmiddels achter dat in drie containers papieren rollen zaten, in twee containers zit papieren verpakkingsmateriaal en in twee containers zit melkpoeder.
Gebied mijden
Door het onstuimige weer ligt de kottervloot op dit moment aan de wal. De Nederlandse Vissersbond adviseert zijn leden om het gebied waar de containers zijn gelokaliseerd de komende periode zoveel mogelijk te mijden. Vissers die toch schade ondervinden door toedracht van (vuil uit) de containers, kunnen zich melden bij Egbert van der Tuin (juridisch medewerker bij de Nederlandse Vissersbond) via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.
Kamervragen
De Nederlandse Vissersbond is verbolgen over het feit dat zo’n containerramp op korte termijn weer kon gebeuren. “De brokstukken van de containers en het rondzwervende vuil kunnen grote schade aanbrengen aan kotters, netten en de veiligheid van de vissen en vissers in het geding brengen. Na de ramp met het containerschip MSC Zoe zei de politiek ‘dit nooit meer’. Hoe kan het dan toch weer gebeuren? Wij zullen onze politieke contacten hierover benaderen. Zulke rampen zijn levensgevaarlijk voor de visserijsector”, aldus Berends.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Derk Jan Berends via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.