Tijdens stormachtig weer zijn afgelopen woensdag vijf containers overboord geslagen zo’n zeven mijl ten noorden van Ameland. De containers werden vervoerd door het 169-meter lange vrachtschip Baltic Tern die vanuit Duitse wateren op weg was naar Rotterdam. De Nederlandse Vissersbond is sterk verontwaardigd dat een dergelijke ramp weer kan gebeuren. “De enorme ramp met de MSC Zoe staat nog vers in ons geheugen gegrift. Wekelijks vinden vissers nog afval uit de containers in hun netten. En we houden ons hart vast voor ernstige ongelukken die de nog zoek-zijnde containers kunnen veroorzaken. Het is niet te bevatten dat een dergelijke ramp weer gebeurt”, aldus Derk Jan Berends van de Nederlandse Vissersbond.
Dit mag nooit meer gebeuren
Zo’n ramp als de MSC Zoe mocht nooit meer gebeuren. Daar was iedereen het over eens. Er werd uitgebreid onderzoek verricht en er werd geconcludeerd dat de vaarroutes boven de Waddeneilanden bij storm risicovol zijn. “Waarom is hier niks mee gedaan?”, vraagt de Nederlandse Vissersbond – en inmiddels ook veel Kamerleden – zich af. “Het is gewoon niet te bevatten. We zijn een jaar verder en het onderzoeksrapport lijkt onder een laag stof te verdwijnen. Er moet snel duidelijke wetgeving liggen: bij storm gaat de zuidelijke vaargeul dicht. Punt”, aldus Berends.
>> Lees ook: ‘Onderzoek toedracht MSC Zoe-ramp afgerond (25 juni 2020)
Schade
De schade die overboord geslagen containers aan het milieu en kotters kunnen veroorzaken is onbeschrijfelijk. “Allereerst is het vaak onduidelijk wat de inhoud van de containers voor effect heeft op het zeeleven. Daarnaast blijven containers en ronddwarrelend troep in de netten van vissers haken. Dit vergt veel tijd om de netten schoon te maken en waar nodig te repareren. Ook kunnen ernstige ongelukken gebeuren als een vissersnet achter een gezonken container blijft haken. Dat risico moet de Nederlandse overheid niet meer willen nemen”, aldus Berends.
Contairramp Baltic Tern
De Kustwacht bericht dat in de overboord geslagen containers (waarvan twee ‘tanktainers’) houtvezels, pallets (onbekend met wat), used cooking oil en aceton zitten. De containers zijn zo’n 27,5 meter ten noorden van Ameland overboord geslagen. De Kustwacht heeft inmiddels de twee tanktainers gevuld met aceton en used cooking oil geborgd. De Kustwacht heeft aan inmiddels ook een gebied aangewezen (zie bovenstaande kaart) die i.v.m. de verloren containers gevaarlijk is voor de visserij.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Derk Jan Berends of Egbert van der Tuin via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.