De studie “Ombouw Emissiearme Garnalenkotters”, uitgevoerd door Kroes Marine Projects, in het kader van het Programma Green Shipping Waddenzee is beschreven in negen fases;
- Definiëring en overeenstemming kaders en randvoorwaarden onderzoek 2. Analyse en Definiëren operationeel profiel en scheepseigenschappen 3. Inventarisatie van huidige en toekomstige regelgeving en certificering 4. Brede, gerichte, inventarisatie van duurzame energiedragers en opwekkers 5. Beschrijving van technisch haalbare systemen op de ZK14 6. Emissiewaarden retrofit oplossingen en relatie tot Nb-vergunning verlening 7. Huidige en toekomstige infrastructuur en bunkervoorzieningen 8. Kosten ZK14 ombouw, systemen en schatting van operationele kosten 9. Aanbevelingen ten aanzien van vervolgtraject
De studie is in opdracht gegeven aan Kroes Marine Projects door Lammert Bolt (schipper-eigenaar van de garnalenkotter ZK14), de Nederlandse Vissersbond, VisNed en de PO-Rousant.
100% Fossielvrij
De voornaamste, en wellicht meest dringende, uitdaging voor de garnalenvissersvloot met betrekking tot Natura 2000 specifieke wetgeving, en de Nb-wet vergunning verlening, is het drastisch reduceren van stikstofoxide, NOx uitstoot. CO2 uitstoot van de op het Wad opererende schepen dragen echter bij aan de klimaatproblematiek die op wereldschaal speelt en kan derhalve niet genegeerd worden.
Het voornaamste doel voor de ombouw van de garnalenvloot is dan ook om fossiele brandstoffen om te ruilen voor niet-fossiele groene alternatieven, oftewel een transitie naar 100% fossielvrij varen. De link naar het volledige rapport kunt u hieronder vinden: