Het team van de Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid en de VisNed (PO Urk) hebben ingesproken namens de kottervisserij tijdens een stakeholderbijeenkomst over doorvaart van de drie aangewezen windenergiegebieden Nederwiek, Lagelander en Doodewind. Doorvaart is een vorm van medegebruik die door de Rijksoverheid als verplichting wordt opgelegd bij de realisatie van nieuwe windparken. De visserijorganisaties pleiten voor een ongehinderde doorvaart door windparken van en naar de visgronden waarbij omvaren moet worden voorkomen. Omvaren betekent vistijdverlies en extra brandstofverbruik en uitstoot van broeikasgassen. De stakeholderbijeenkomst vond afgelopen vrijdag plaats en werd georganiseerd door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W).
Het belang van doorvaart
Nederland is één van de vier landen die de Noordzee willen ombouwen tot de Groene energiecentrale van Europa. Dat betekent een forse uitbreiding van het aantal windmolenparken in de komende 30 jaar. Naast windparken nemen ook andere gebruiksfuncties op de Noordzee in omvang toe zoals de vrachtscheepvaart (verkeerbanen en ankergebieden) en beschermde natuurgebieden. De visserij wordt in haar voortbestaan bedreigd door het verlies aan visgronden als gevolg hiervan. Om op de resterende visgronden nog enigszins rendabel te kunnen vissen is het bittere noodzaak dat die zoveel mogelijk via een ongehinderde doorvaart te bereiken zijn. Ook andere gebruikers zoals het weg- en waterbouw en pleziervaart hebben belang bij een goede doorvaart.
Vrije vaarlijnen
Om een ongehinderde doorvaart van en naar de visgronden in de toekomst mogelijk te houden is het noodzaak dat de Rijksoverheid vrije vaarlijnen tussen de visserijhavens en de visgronden aanwijst. Gebeurt dat niet dan begint de discussie over de doorvaart voor de visserij voor ieder nieuw te bouwen windpark weer opnieuw en eindig je als visserman in een labyrint van windparken waar je om heen moet laveren. De Nederlandse overheid heeft ervoor gekozen om doorvaart alleen toe te staan in zogenaamde corridors die voor ieder windpark weer apart aangewezen worden. In de landen om ons heen mogen vissersvaartuigen kriskras door windparken varen. Dat laatste zou voor de Nederlandse visserij ook een oplossing zijn maar zolang dat niet wordt toegestaan is het aanwijzen van vrije vaarlijnen het alternatief.
Het team van de Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid heeft tijdens de stakeholderbijeenkomst een voorbeeld geschetst hoe de vrije vaarlijnen eruit zouden kunnen zien (zie kaartje). Samen met VisNed (PO Urk) wordt dit verder uitgewerkt en ingebracht in het overleg met de Rijksoverheid en belanghebbenden. Vissers worden opgeroepen om hun ideeën hierover te delen met de visserijorganisaties.
Voor meer informatie
Contact opnemen met het team Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid, vragen naar Ben Scholten of Derk Jan Berends, via T 0527698151 of secretariaat@vissersbond.nl.