Maandelijks, op de eerste dinsdag van de maand, vindt het aanvoeroverleg plaats. Een overleg tussen het ministerie van LNV, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en vertegenwoordigers van de visserij. Afgelopen dinsdag waren vanuit de Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid Johan Nooitgedagt, Kees van Beveren en Durk van Tuinen aanwezig in Den Haag.
Regeling voor brandstof besparende maatregelen
Voorafgaand aan het aanvoeroverleg werd er kort van gedachten gewisseld over een regeling die bestaande vissersvaartuigen de mogelijkheid moet bieden om brandstof besparende maatregelen te treffen. Deze regeling zou in 2023 opengesteld moeten worden voor de kottersector en is zeer welkom om een stap te zetten richting een meer bestendige toekomst. Naast overleg met de sectorvertegenwoordigers heeft LNV ook gesproken met enkele scheepswerven, technici en is er input gekomen uit het Visserij Innovatie Netwerk (VIN), waardoor er een compleet beeld ontstaat over waar de behoefte ligt voor de kottervloot. De regeling is volop in ontwikkeling en er kan nog geen concreet beeld worden gegeven wat mogelijk is, maar we stellen het zeer op prijs dat binnen LNV hard gewerkt wordt om deze regeling snel beschikbaar te maken. De Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid benadrukte graag te willen zien dat de regeling beschikbaar komt voor alle type visserijen binnen de kottervloot. Een ieder is gebaat bij mogelijkheden om hun vissersvaartuig te verduurzamen en zo kosten te reduceren in het verbruik van brandstof.
Verdere beperking voor palingvisserij
In de EU-visserijraad van december ’22 is besloten om de palingvisserij in de kustzones verder te beperken. In de Nederlandse situatie moet er naast het verbod op palingvisserij in de najaar maanden september, oktober en november nog drie maanden extra worden aangewezen tussen maart en december. Onlangs is er met het ministerie van LNV gewerkt aan een invulling waarbij een sluiting in maart, juli en december aanvullend zou zijn op de najaar maanden . Dit is zeker niet het meest ideale scenario voor de visserij maar LNV gaf aan dat onder andere door praktische problemen dit de beste optie zou zijn. Ervan uitgaande dat dit compromis, met toezegging voor mogelijkheid tot aanpassing in volgende jaren, gekozen zou worden, is door de sector onder protest ingestemd. Tijdens het aanvoeroverleg schetste onze verbazing dat er aan de minister van LNV nog een tweede mogelijkheid is voorgelegd, gebaseerd op de ‘wens’ van de NGO’s. Namelijk een aanvullende sluiting in de maanden juni, juli en december, naast de najaar maanden. Het is voor ons onbegrijpelijk dat we hier achteraf kennis van moesten nemen en dat wij, werkende aan een compromis, te maken krijgen met een ‘wensenlijstje’ van NGO’s die de sector ongenadig, onevenredig en onnodig hard raakt. Daarop hebben we direct actie ondernomen en ons ‘wensenlijstje’ voor de palingvisserij kenbaar gemaakt in een bericht aan de minister van LNV. Later deze week wordt een beslissing verwacht van de minister van LNV waarbij we uitgaan van het eerder benoemde compromis. Maar de opgetekende handelswijze heeft ons enorm verbaasd.
Aandacht voor toekomstperspectief voor de kottervloot
Wekelijks komen de trieste beelden tot ons dat kottereigenaren er voor kiezen om gebruik te maken van de saneringsregeling. In een onvoorstelbaar rap tempo verdwijnen prachtige kotters naar de sloop. Een emotionele situatie voor de visserijsector, maar te meer voor de betrokken visserijfamilies. In het aanvoeroverleg werd aandacht besteed aan ondersteuning van visserijbedrijven die besloten hebben om geen gebruik te maken van de saneringsregeling en door willen gaan. Het is van groot belang dat deze bedrijven voldoende aandacht krijgen en mogelijkheden om te innoveren. Tijdens het aanvoeroverleg is aangegeven dat er opnieuw behoefte is aan een zogenaamde IPC innovatieregeling in het jaar 2023. De IPC regeling blijkt een praktische regeling die bij de sector past. Verder was er geen nieuws te melden over de BAR regelingen, de stilligregeling en liquiditeitsregeling. De openstelling van beide regelingen wordt, zoals eerder gecommuniceerd, in het eerste kwartaal van 2023 verwacht. Ook worden er in 2023 regelingen verwacht vanuit het nieuwe EU visserijfonds, afgekort het EMVAF. Er staat onder andere een innovatieregeling op de rol. Later proberen we een volledig overzicht aan de leden te schetsen welke regelingen er in 2023 kunnen worden verwacht.
Voor meer informatie
Contact opnemen met het team Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid via T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl, vragen naar Durk van Tuinen, Johan Nooitgedagt of Kees van Beveren.