“Ieder ongeluk is er een teveel” en dat geldt zeker ook voor de kottervisserij. De afgelopen jaren hebben zich regelmatig ernstige ongevallen voorgedaan aan boord van Nederlandse kotters. Helaas zijn er dikwijls zwaar gewonden en dodelijke slachtoffers te betreuren. Dat is dramatisch voor het slachtoffer, de nabestaanden en de bemanning. De vraag die daarbij ieder keer wordt gesteld is “Hoe had dit voorkomen kunnen worden?”.
Veiligheid is verantwoordelijkheid schipper-eigenaar
Het thema veiligheid aan boord is in eerste instantie een zaak voor de scheepsbeheerder, de schipper-eigenaar. Die moet zorgen voor veilige werksituatie voor de bemanning. Dit betekent allereerst bewustwording van mogelijke gevaren aan boord. Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RIE) is een verplichte eerste stap om die gevaren in kaart te brengen en maatregelen te treffen die de veiligheid verhogen. Die maatregelen kunnen voorzieningen aan boord zijn zoals persoonlijke beschermingsmiddelen maar ook het regelmatig trainen van de bemanning in het herkennen van gevaren en gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen.
Branche RIE kotters
Nederlandse Vissersbond neemt al actief deel aan overleggen om de veiligheid aan boord van kotters te verbeteren. Dat overleg vindt plaats in de Stichting Sectorraad Visserij. De Sectorraad wil voor de kotters een speciale Branche RIE Kotters ontwikkelen die gebruikt kan worden voor schipper-eigenaren. Nederlandse Vissersbond ondersteunt deze ontwikkeling zolang het maar praktisch uitvoerbaar is en echt bijdraagt aan de veiligheid aan boord of beter gezegd op en rondom de kotter. Iedere maatregel moet gedragen worden door de schipper-eigenaar en zijn bemanning anders is het gedoemd te mislukken. In het verleden zijn hier voldoende voorbeelden van aan te wijzen, de RIE’s zijn daar een goed voorbeeld van. Vaak worden die met veel tijd en energie opgesteld maar belanden vervolgens in de lade omdat het niet praktisch is voor de gebruikers. Dat moet anders en dat geldt ook voor veel persoonlijke beschermingsmiddelen aan boord.
Praktische insteek – Veiligheid Commissie Kotters
De ledenraad heeft afgelopen dinsdag besloten om een Veiligheid Commissie Kotters van de Nederlandse Vissersbond (VCK) in het leven te roepen. Deze commissie heeft als doel om de veiligheid aan boord van kotters te verhogen en gaat zich waar nodig bezighouden met zaken als voorlichting, beschermingsmiddelen en veiligheidstrainingen. Het is de bedoeling dat praktijkmensen, bijvoorkeur een visserman uit iedere haven, zitting nemen in de Veiligheidscommissie onder leiding van een voorzitter. Johan Baaij, ledenraadslid en mede-eigenaar van de TH-10, is gevraagd om de kar te gaan trekken. Johan is tevens deelnemer aan het overleg in de Sectorraad Visserij zodat praktische voorstellen voor het verbeteren van de veiligheid aan boord ingebracht kunnen worden.
Oproep: wie wil zich inzetten voor veiligheid?
Nederlandse Vissersbond roept vissermannen op om zich te melden voor deelname aan de Veiligheid Commissie Kotters. U kunt zich melden bij het secretariaat van de Nederlandse Vissersbond, Derk Jan Berends, T 0527-698151, M 06-46223090 of secretariaat@vissersbond.nl.