Doorlopend vaarbevoegd – vraag op tijd aan
Nederlandse Vissersbond is vorig jaar geleden begonnen met het aanvragen van vaarbevoegdheden en monsterboekjes voor schipper-eigenaren en opvarenden in de visserij. Aanleiding hiervoor waren de klachten van vissers over het online aanvragen van vaarbevoegdheden bij het KIWA. Maar ook kwamen er veel vragen binnen over veranderingen in de wet- en regelgeving op het gebied van bemanningszaken. Inmiddels zijn in overleg met het KIWA een aantal verbeteringen doorgevoerd op de website en in de dienstverlening. Toch blijkt er een stijgende behoefte te zijn aan ondersteuning op het gebied van aanvraag van vaarbevoegdheden. Dat blijkt wel uit de vele honderden aanvragen die de afgelopen twaalf maanden door de Nederlandse Vissersbond zijn gedaan. Op het gebied van opleidingen en trainingen wordt samengewerkt met Visserij Management Bureau (Piet) Beer. Op die manier kunnen vissers optimaal worden geholpen bij het up-to-date houden van hun bevoegdheden. Lees meer op vissersbond.nl.
Hinder scheepvaartverkeer Stevincomplex
Rijkswaterstaat gaat het besturings- en bedieningssysteem van het Stevinsluizencomplex bij Den Oever vervangen. Dit is nodig om de sluizen in de toekomst te kunnen blijven gebruiken en moet minder storingen opleveren. Ook zullen de remming- en geleidewerken voor de scheepvaart worden vervangen. Verder worden onderdelen van de schutsluisdeuren gerenoveerd. Het scheepvaartverkeer zal hiervan hinder ondervinden tussen maandag 5 september 2016 en naar verwachting zondag 16 oktober 2016. Het Lorentzcomplex bij Kornwerderzand blijft beschikbaar voor de scheepvaart. Lees meer op vissersbond.nl.
Meerjarenplan Noordzee – wat verandert er voor de kottervloot?
De Europese Commissie heeft een voorstel voor een meerjarenplan voor demersale vissoorten in de Noordzee inclusief Skagerrak gelanceerd. Het voorgestelde plan is een bundeling van alle meerjarenplannen voor de verschillende meerjarenplannen in de Noordzee die komen te vervallen zoals dat van kabeljauw, tong en schol. Maximale duurzame opbrengst en ecosysteemgerichte benadering zorgen ervoor dat de visserij duurzaam wordt geëxploiteerd aldus de Commissie. In het plan zijn maatregelen opgenomen voor het bereiken van de maximaal duurzame opbrengst in 2020 en voor het implementeren van de Aanlandplicht. Voor de Nederlandse kottervloot is het belangrijk dat de beperking van zeedagen komt te vervallen en dat technische maatregelen op regionaal niveau (lidstaten) kunnen worden vastgesteld. De verwachting is dat die dan beter aansluiten bij de wensen van de visserijpraktijk dan nu het geval is. Kleine schepen vanaf 8 meter krijgen te maken met een meldingsplicht voorafgaand aan de aanlanding en deze wordt verlaagd van 4 naar 1 uur. Het Europees Parlement en de Raad van (visserij-) ministers moeten zich nog buigen over het plan. Lees meer op vissersbond.nl.
NB-wetvergunning vaste vistuigen Eems-Dollard
Nederlandse Vissersbond heeft voor vissers die met vaste vistuigen op de Eems-Dollard vissen een vergunning in het kader van de Natuurbeschermingswet (NB-wet) aangevraagd en verkregen. De vergunning is geldig tot en met het moment waarop het beheerplan voor Natura 2000 Waddenzee onherroepelijk is vastgesteld.
Derk Jan Berends Secretaris