Voor de aanvraag van de Wnb-vergunning voor de garnalenvisserij, die per 1 januari 2023 noodzakelijk is, lijkt de stikstofuitstoot een groot probleem te worden. Om tijdig op dit probleem in te spelen, heeft de garnalensector onder andere adviesbureau Wing en TNO opdracht gegeven om de bijdrage van de garnalenvloot aan de stikstofdepositie in de Natura-2000 gebieden te onderzoeken.
Stikstofprobleem
In 2019 besloot de Raad van state dat Nederland te kort schiet bij de aanpak van het terugdringen van de stikstofuitstoot. Stikstof komt onder andere vrij bij het verbranden van brandstoffen en wordt als probleem gezien, omdat het een verstikkend effect heeft op de flora en fauna, waardoor planten- en diersoorten verdwijnen. In de Europese wetgeving is vastgelegd dat lidstaten er alles aan moeten doen om natuurgebieden in stand te houden en te zorgen voor goede omstandigheden. Vandaar stelde de Nederlandse regering vast dat de stikstofuitstoot drastisch omlaag moet.
Wnb-vergunning
Als gevolg van de stikstofproblematiek staan de Natura2000-gebieden onder druk. Om die reden is het een vereiste geworden dat bij elke vergunningaanvraag die invloed heeft op de stikstofuitstoot op Natura2000-gebieden de stikstofdepositie wordt beoordeeld. Per 1 januari 2023 is er voor de garnalenvisserij in Nederland een nieuwe Wnb-vergunning vereist; de huidige Wnb-vergunning zonder specifieke stikstofopgave loopt op 31 december 2022 af. Dit betekent dat er voor deze Wnb-vergunning een stikstof dossier moet komen waarin de emissies van de vaartuigen kenbaar worden gemaakt. De Wnb-vergunning voor de garnalenvisserij wordt uitsluitend afgegeven wanneer aangetoond kan worden dat er geen nieuwe stikstofdepositie binnen Natura-2000 gebieden wordt veroorzaakt. De Nederlandse Vissersbond doet de aanvraag voor de Wnb-vergunning namens de hele garnalensector. De aanvraag voor de Wnb-vergunning is dermate complex, omdat de garnalenvissers nooit een vastomlijnd vispatroon hebben en er zes Natura 2000 gebieden zijn waarvoor de vergunning aan moet worden gevraagd.
Onderzoek Wing & TNO
In voorbereiding op de aanvraag van de nieuwe Wnb-vergunning zijn Wing en TNO door de sector ingehuurd om de bijdrage van de garnalenvloot aan de stikstofdepositie in de Natura-2000 gebieden te onderzoeken. Als onderdeel van dit onderzoek wordt er onder andere een baseline scenario opgesteld van de huidige stikstofemissie en depositie van de garnalenvloot. Daarnaast wordt er een prognose gemaakt van potentiële reductie bij inzet van een andere type motor (stage V/tier III) of retrofit. Aan de hand de resultaten van het onderzoek wordt het mogelijk om reductiescenario’s uit te werken. De opdracht is gezamenlijk gegeven door de PO’s/visserijorganisaties en de Nederlandse Vissersbond is penvoerder.
Emissie reducerende technieken.
Mogelijke kansen voor het verlagen van de stikstofemissie en depositie van de garnalenvloot liggen onder andere bij het gebruik van reducerende technieken. Hierbij valt te denken aan de ombouw naar een andere type motor (stage V/tier III), retrofit of het gebruik van alternatieve brandstoffen. De sector is met het ministerie van LNV in overleg om de mogelijkheden te onderzoeken om vanuit het programma Europees Maritiem Visserij en Aquacultuur Fonds (EMVAF) stikstof reducerende technieken te financieren. Vooralsnog ontbreekt het aan een exact kader waardoor er nog veel onduidelijk is, en dat in de wetenschap dat we nog een jaar hebben voordat de nieuwe vergunningsperiode start. Als Nederlandse Vissersbond vragen we veelvuldig om een helder kader aan ons ministerie van LNV, maar daarvoor moeten we kennelijk nog geduld hebben en moeten we het doen met de huidige informatie. Mede daardoor kunnen we nog geen gedegen advies uitbrengen aan onze leden ter voorbereiding op de nieuwe vergunningsperiode. We hopen dat snel in het nieuwe jaar wel te kunnen doen. Er wordt in ieder geval volop aan gewerkt door ons kantoor!
Brandstoffen
Tijdens een informatiebijeenkomst, georganiseerd door Gulf Bunkering, is de visserijsector geïnformeerd over de mogelijkheden van het gebruik van schonere brandstoffen. Benadrukt werd dat bij het gebruik van schonere diesel er voor de visserijsector een CO2-reductie tot 23% mogelijk is. Dit zou een belangrijke bijdrage kunnen leveren in het totaalpakket om tot reductie te kunnen komen. Klik HIER voor de informatieve presentatie van Gulf.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ben Scholten via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.
Ben Scholten