De stilligregeling voor vissers die zijn getroffen door de coronacrisis gaat medio mei open. Het ministerie van LNV adviseert aan de vissers om voor een snelle afhandeling van de regeling, de eHerkenning op orde te hebben. In dit artikel leggen we uit wat eHerkenning is, hoe u eHerkenning kunt aanvragen en het betrouwbaarheidsniveau dat benodigd is.
Wat is eHerkenning?
eHerkenning is een methode waarmee u op een veilige manier kunt inloggen op de websites van verschillende instanties om online zaken te regelen. Vaak wisselt u daarbij privacygevoelige informatie uit, bijvoorbeeld persoons- en/of bedrijfsgegevens. Door eHerkenning te gebruiken hebben de organisaties waar u online zaken mee doet de zekerheid dat ze contact hebben met de juiste persoon. Daarnaast geeft het gebruik van eHerkenning u de extra zekerheid dat de website waar u op inlogt betrouwbaar en veilig is.
eHerkenning bestaat uit een combinatie van een gebruikersnaam en wachtwoord. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van extra veiligheidsmaatregelen, bijvoorbeeld SMS verificatie. Bij het inloggen op een website die eHerkenning gebruikt, krijgt u na het invullen van uw inloggegevens een SMS bericht met een code die u vervolgens ter controle moet invullen.
eHerkenning wordt inmiddels door ruim 400 verschillende instanties en organisaties gebruikt, o.a. door de Kamer van Koophandel, het UWV en de Belastingdienst. Daarnaast kunt u eHerkenning gebruiken bij verschillende gemeenten, provincies en waterschappen en een aantal private organisaties. Met eHerkenning kunt u bij al deze organisaties inloggen; het is dus niet meer nodig dat u voor elke website aparte accounts en inlogcodes nodig heeft.
Doe navraag bij uw boekhouder of financieel adviseur
Het kan zo zijn dat u reeds over eHerkenning beschikt voor uw onderneming. Als u niet zeker weet of u al eHerkenning heeft, neem dan contact op met uw boekhouder of financieel adviseur. In veel gevallen gebruiken zij reeds eHerkenning om diverse zaken voor uw onderneming te regelen of kunnen zij nagaan of u al eHerkenning heeft.
Heeft u nog geen eHerkenning en vindt u het lastig om dit zelf aan te vragen? Ook dan kunt u contact opnemen met uw boekhouder of financieel adviseur. Zij beschikken in de meeste gevallen over alle informatie en documenten die nodig zijn om eHerkenning aan te vragen en kunnen u bij het doen van een aanvraag helpen of de aanvraag voor eHerkenning namens u doen.
Aanvragen eHerkenning
Heeft u nog geen eHerkenning voor uw bedrijf, dan kunt u eHerkenning aanvragen bij 1 van de 6 verschillende -door de overheid erkende- leveranciers. Alle leveranciers voldoen aan dezelfde eisen, maar concurreren met elkaar op de type inlogmiddelen die zij leveren en op de prijs. U kunt zelf kiezen bij welke leverancier u eHerkenning aanschaft. Hieronder vindt u een overzicht van de 6 erkende leveranciers. Via de links kunt u hun websites bezoeken en de verschillende inlogmiddelen voor eHerkenning met elkaar vergelijken:
- Digidentity: https://www.digidentity.eu/nl/home/#eherkenning
- We-ID: https://we-id.nl/
- QuoVadis: https://www.quovadisglobal.nl/DigitaleCertificaten/eHerkenning
- KPN: https://www.kpn.com/zakelijk/security/privacy/eherkenning.htm#eherkenningaanvragen
- Zlogin: https://www.zlogin.nl/eherkenning-aanvragen/
- Reconi: https://www.reconi.nl/eherkenning/
Bij het aanvragen van eHerkenning dient u de volgende informatie bij de hand te hebben; uw bedrijfsgegevens zoals opgenomen in het handelsregister van de Kamer van Koophandel, de persoons- en contactgegevens van de persoon die namens uw bedrijf eHerkenning gaat gebruiken en een kopie van de identiteitsdocument (paspoort of ID-kaart) van de eigenaar(s) van uw bedrijf.
Minimaal betrouwbaarheidsniveau 2+ benodigd
Afhankelijk van welke zaken u wilt regelen met eHerkenning heeft u een bepaald betrouwbaarheidsniveau nodig. eHerkenning heeft 5 verschillende betrouwbaarheidsniveaus: EH1, EH2, EH2+, EH3 en EH4. Voor eHerkenning op een hoger betrouwbaarheidsniveau moet u bij de aanvraag meer controlestappen doorlopen om uw identiteit en handelingsbevoegdheid vast te stellen. Zo wordt bijvoorbeeld bij aanvraag van EH3 en EH4 uw originele identiteitsdocument gecontroleerd.
De aanvragen in het kader van de stilligregeling zullen worden behandeld als subsidieaanvragen die ondernemers digitaal kunnen aanvragen via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Om in te kunnen loggen en de subsidie aan te kunnen vragen moeten ondernemers beschikken over eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau EH2+ of hoger (EH3 of EH4).
Als u al eHerkenning gebruikt, maar met een lager betrouwbaarheidsniveau, kunt u contact opnemen met uw leverancier van eHerkenning om dit aan te laten passen. Wanneer u nog geen eHerkenning heeft, adviseren wij u om alvast eHerkenning aan te vragen voor betrouwbaarheidsniveau EH3.
Goed voorbereid voor openstelling subsidie
Het zal naar verwachting nog enkele weken duren voordat de subsidie in het kader van de stilligregeling is aan te vragen. Het ministerie van LNV streeft ernaar om de regeling medio mei te publiceren en open te kunnen stellen voor het indienen van aanvragen.
Omdat het enkele werkdagen duurt voordat u eHerkenning inlogmiddelen ontvangt, nadat u deze heeft aangevraagd, adviseren wij onze leden om nu alvast eHerkenning aan te vragen als u dat nog niet heeft. Op die manier bent u goed voorbereid en kunt u direct subsidie aanvragen als de stilligregeling daarvoor wordt opengesteld.
Meer informatie
Voor meer informatie over eHerkenning, kijk op: https://www.eherkenning.nl/. Dit is een website van de Rijksoverheid met algemene informatie over eHerkenning en bevat o.a. verschillende video’s waarin u stap voor stap wordt uitgelegd hoe u eHerkenning kunt aanvragen en gebruiken.
Heeft u vragen over eHerkenning? Neem voor meer informatie contact op met het secretariaat van de Nederlandse Vissersbond via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.