Eerder dit jaar hebben we onze leden geïnformeerd over de aangepaste werkwijze bij aanlanding en transport in Nederland. Alleen middels het controleplan (CP) en steekproefplan (SPP) kan nog worden afgeweken van het artikel 60 uit de Controleverordening (EU1224/2009). Op 13 september heeft de Europese Commissie de in de Uitvoeringsregeling zeevisserij gepubliceerde plannen goedgekeurd.
Controle en steekproefplan
De aangepaste werkwijze zorgt ervoor dat met name bij binnenlands transport vanaf een haven naar een visafslag de werkwijze complexer wordt. Daarnaast ervaren we al geruime tijd dat aanlandingen die in buitenlandse havens worden gedaan moeilijk per as naar Nederland kunnen worden getransporteerd voor verkoop op een Nederlandse visafslag. De eisen die daaromtrent worden gesteld zijn dermate beperkend dat het zorgt voor enorm kwaliteitsverlies van een vers product zoals vis. Klik hier voor uitleg over de inhoud van het controle- en steekproefplan.
Gemeenschappelijke controleplannen nodig
Er zijn wel mogelijkheden om aanlandingen vanuit het buitenland eenvoudig(er) te transporteren naar Nederlandse visafslagen maar daarvoor zijn zogenaamde gemeenschappelijke controleplannen nodig tussen de betreffende EU-lidstaten. Als Nederlandse Vissersbond vragen we al geruime tijd aan de Nederlandse overheid om actie te ondernemen en te werken aan deze gemeenschappelijke controleplannen. Met name een plan tussen Nederland en Denemarken en Nederland en Frankrijk zou grote problemen kunnen voorkomen. Helaas lijkt er geen urgentie te zijn bij de overheid om dit punt op te lossen.
Voor meer informatie
Contact opnemen met het team Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid, vragen naar Durk van Tuinen, via T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.