Nederland en België hebben nieuwe scheepvaartroutes langs de Nederlandse- en Belgische Noordzeekust vastgesteld waarmee de doorstroom van scheepvaart moet verbeteren. Met ingang van 1 juni 2017 om 00.00 UTC (02.00 lokale tijd) zijn de nieuwe scheepvaartroutes van kracht.
Deze nieuwe routes vergroten de veiligheid van het scheepvaartverkeer en beperken het risico op milieuverontreiniging. Ook zijn de havens hiermee veiliger en vlotter te bereiken en wordt de ruimte op de Noordzee zo efficiënt mogelijk gebruikt. Verhinderende activiteiten zijn verboden op de nieuwe routes, wat de doorstroming ook moet bevorderen. De nieuwe vaarroutes vullen gebieden zonder routering op, waardoor een onafgebroken routeringsstelsel van Frankrijk tot aan Duitsland ontstaat.
De nieuwe routering geeft aanbevolen scheepvaartroutes rond de windparken en vaarmogelijkheden door Nederlandse windparken weer. Om de veiligheid te vergroten komt er een scheiding tussen inkomend en uitgaand verkeer nabij voorzorg gebieden en verkeersscheidingsstelsels. In de drukke gebieden worden nieuwe voorzorg gebieden aangelegd. Ook komen er nieuwe ankergebieden.
Nieuwe zeekaarten
Nieuwe (gedrukte) zeekaarten en ENC’s worden vanaf medio april 2017 gepubliceerd en zijn via de gebruikelijke kanalen te koop. Voor de invoering van de nieuwe routering zijn fysieke aanpassingen op zee nodig. Voorafgaand aan en tijdens het plaatsen van deze vaarwegmarkering wordt het scheepvaartverkeer geïnformeerd door Berichten aan Zeevarenden (BaZ) en navigatieberichten van de Kustwacht
Nieuwe regels voor varen in windparken
België en Nederland hebben ook afspraken gemaakt over de doorvaart van windparken. Het Rijk moet nog werkzaamheden uitvoeren om de openstelling veilig, handhaafbaar en uitvoerbaar te kunnen realiseren. Rijkswaterstaat heeft de streefdatum van 1 april 2017 genoemd, mogelijk is het vanaf dan voor vaartuigen kleiner dan 24 meter toegestaan om onder voorwaarden door Nederlandse windparken te varen.
Totdat Rijkswaterstaat een officiële datum heeft vastgesteld blijft het verboden om door de windmolenparken te varen. In de proefperiode van twee jaar worden de veiligheidszones van 500 naar 50 meter gebracht. Rond transformatorstations blijft een veiligheidszone van 500 meter van kracht. In het Nederlandse windenergiegebied Borssele is een scheepvaartcorridor opgenomen waarin schepen kleiner dan 45 meter mogen varen. Alle Belgische windparken zijn gesloten voor doorvaart.
Klik hier om de informatiefolder te downloaden