HHH De NG 19 ‘Elisabeth’ van de familie Romkes – in 1988 door Welgelegen Zoutkamp gebouwd als UK 194 – is verkocht naar Engeland. Nieuwe eigenaar is Waterdance Ltd. Eind september ging de Duitse middenslagkotter in Urk voor de kant, toen de familie Romkes ter vervanging de OD 17 ‘Buis’ aankocht. Via machinefabriek Luyt nam de Britse rederij snel contact op, en verhuisde de NG 19 naar Den Oever voor inspectie in het dok. De transactie kwam vorige week rond. Onderdeel van de verkoop is dat de Bolnes-hoofdmotor overhaald wordt. Een klus die Romkes in samenwerking met Storm uitvoert. Luyt gaat de 36 meter lange kotter omvlaggen naar het VK en omnummeren in PZ 19 ‘Elisabeth of Ladram’. Vanwege Britse bemanningseisen wil Waterdance de kotter onder de dertig meter brengen. Daarom haalt Luyt er bij de kop 1,2 meter vanaf, waarna de lengte tussen de loodlijnen 29,9 meter wordt. HHH De DP 933781 ‘St Marie de la Mèr’ arriveerde maandagavond laat in Breskens met hydraulische problemen. De afgelopen maanden lag de kotter bij Padmos Stellendam, voor het herstellen van brandschade in de machinekamer. Door Luteijn Hydraulics uit Breskens werd het complete hydraulische systeem, dat eigenlijk nooit naar behoren had gewerkt, vernieuwd. Nadat afgelopen week vanuit Stellendam met succes proefgevist werd, was de kotter van Sebastièn Sagot deze week aan het flyshooten ter hoogte van Calais. Vanaf zee melde Sagot problemen met een hydraulische pomp. Deze en een andere pomp waren niet van hun plaats geweest bij de renovatie, dus mogelijk wat oud zeer… In Breskens werden door monteurs van Luteijn twee nieuwe hydraulische pompen geplaatst. HHH De bemanning van de WR 19 ‘Espada’ trof afgelopen maandag bij aankomst een machinekamer vol water aan. De brandweer kwam erbij om die leeg te pompen, aanvankelijk op de ligplaats en vervolgens bij het ponton van de CIV Den Oever. Dinsdag werd de kotter van De Visser drooggezet in het dok van Luyt voor inspectie en noodreparatie, waarna de WR 19 woensdag weer te water ging. Wordt vervolgd. HHH De BRA 2 ‘Butendiek’ van Kraak werd afgelopen dinsdag drooggezet in het dok van Damen Shipyards Den Helder vanwege een lekke koelwaterpijp. De volgende dag was de klus geklaard en kon de Eurokotter weer zakken. HHH
H De EH 15 op de Urker werf van Scheepswerf Hoekman. Het vlak onder de gasolietank van de Enkhuizer garnalenkotter moest vernieuwd worden. Afgelopen dinsdagmorgen vertrok schipper Corné Buis weer naar zee.H Luyt gaat de NG 19 voor de nieuwe Britse eigenaar Waterdance met ruim een meter inkorten en omnummeren in PZ 19 ‘Elisabeth of Ladram’.
Bron: Visserijnieuws