Dat is het resultaat van een werkbezoek van een Deense visserijdelegatie op het kantoor van de Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid op Urk. Door meer samen te werken kunnen de vele knelpunten voor de visserij beter worden opgelost. De geplande twee uur waren net voldoende voor een eerste uitwisseling van standpunten. Tamme Bolt van de L757 Aaltje Postma had het initiatief genomen voor het werkbezoek van vissers, visserijbestuurders, vertegenwoordigers van de afslag en havens van Hvide Sande, Thorsminde, Esbjerg en Thyborøn. Vanuit de Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid namen Hein Nentjes, Hendrik Romkes, Willem Snoek, Jacob Snoek en Derk Jan Berends deel.
Rentabiliteit en brandstofsteun
Na een korte introductie en voorstelronde bleek al dat er veel dossiers zijn waarin we een gedeeld belang hebben. Het meest prangend is wel de rentabiliteit van de visserij die sterk onder druk staat vanwege de exorbitant hoge gasolieprijs. Deense en Nederlandse vissers lijden daardoor verliezen zonder daarvoor te worden gecompenseerd terwijl de collega-vissers in andere landen (Frankrijk) wel door hun overheid tegemoet worden getreden. Hoe kunnen we de overheid in beweging krijgen om gebruik te maken van de Brusselse mogelijkheid (de minimis) om noodlijdende visserijbedrijven te ondersteunen? In Denemarken wil de overheid niets weten van deze brandstofcompensatie. In Nederland belooft de overheid al maanden ‘binnenkort’ met een voorstel te komen. Maar zolang dat er niet is zet het geen zoden aan de dijk. Een eenmalige compensatie met een bedrag tussen € 35.000 en € 65.000 is voor een visserijbedrijf wel het verlies enigszins verzachten.
BAR & sanering
In zowel Denemarken als Nederland wordt gebruik gemaakt van de door Brussel beschikbaar gestelde BAR (Brexit Adjustment Reserve) gelden. In Denemarken zouden contingent houders binnenkort een compensatie kunnen ontvangen voor het verlies aan vangstrechten die uit de Brexit-deal volgen. De Nederlandse overheid heeft een voorstel van de Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid, om vissers te compenseren op basis van hun individueel verlies aan vangstrechten (contingent), afgewezen omdat het niet van Brussel zou mogen. Nu blijkt dus dat de Deense overheid dat wel heeft aangevraagd. Het is afwachten of de Deense regeling wordt goedgekeurd. In Denemarken is net als in Nederland een saneringsregeling op basis van de BAR-gelden opengesteld. Voor beide regelingen gelden de voorwaarden van de BAR-fonds. Een van die voorwaarden is dat visserijbedrijven die strafpunten hebben of nog krijgen in de problemen kunnen komen met deze subsidie. Een van de voorwaarden is namelijk dat een aanvrager (visserijbedrijf) zich minimaal 5 jaar na de laatste subsidiebetaling houdt aan de voorwaarde uitsluiting subsidie van het European Maritime Fisheries and Aquaculture Fund (EMFAF). Zie de RVO-website. In het kort betekent dat geen subsidie als er één ernstige inbreuk is gemaakt. Alleen voor 2 categorieën inbreuken geldt een uitzondering, hierbij wordt wel gekeken naar het aantal inbreukpunten:
- Gebruik van een vistuig dat verboden is of niet voldoet aan de regels.
- Niet houden aan de verplichte registratie en rapportage van uw vangstgegevens. Of andere gegevens die met de vangst te maken hebben.
Voor deze 2 categorieën geldt dat een aanvrager wordt uitgesloten van subsidie als hij 9 punten of meer heeft. Dit komt neer op minimaal 3 ernstige inbreuken. Toch lijken er verschillen te bestaan tussen Denemarken en Nederland. In Denemarken geldt namelijk dat een schipper-eigenaar geen enkel inbreukpunt mag hebben, ook niet als deze behoort tot de twee genoemde categorieën. Dat is een voorwaarde waaraan heel lastig aan kan worden voldaan. Een inbreukpunt kan al snel worden toegekend voor een niet-opzettelijke verschrijving in een logboek. Voor zover bekend geldt voor een Nederlandse schipper-eigenaar het maximum van 9 inbreukpunten. Dat is opmerkelijk en de Deense visserijvertegenwoordigers hebben dit probleem al aangekaart in Brussel.
Toekomst sleepnetvisserij
Tijdens het werkbezoek is ook stilgestaan bij het belang van de sleepnetvisserij voor de Deense en Nederlandse vloot. De antilobby is sterk en probeert iedere keer om de sleepnetvisserij in de Europese Unie weg te krijgen. Samen optrekken is daarom belangrijk zoals dat gebeurt in de European Bottom Fisheries Alliance (EBFA). De negatieve berichten over de Nederlandse boomkorvloot die zich in de Deense wateren niet aan de regels zouden houden is vooral het gevolg van een kleine groep vissers die zich ten doel heeft gesteld om de gehele sleepnetvisserij weg te krijgen, ook de Deense. De Deense delegatie sprak zich daar duidelijk en onomwonden over uit. Ze zijn juist blij met de Nederlandse collega’s die zorgen voor aanvoer van verse vis in Deense havens.
Industrialisering van de zee
De uitrol van grootschalige windenergieparken is een grote bedreiging voor zowel Deense als Nederlandse vissers. Het gaat in zo’n razend tempo dat het moeilijk is om hier als visserijsector adequaat op te reageren. Het is niet gelukt om ook maar 1 turbine tegen te houden. In rap tempo worden vissers van hun visgronden verjaagd en wat kunnen wij daar samen, Deense en Nederlandse vissers, tegen doen? In ieder geval elkaar informeren en waar mogelijk samen inspreken om de visserijbelangen onder de aandacht te brengen.
Zeer geslaagd
“Na afloop van het werkbezoek kunnen we concluderen dat de uitwisseling van standpunten en kennis tussen Deense en Nederlandse visserijvertegenwoordigers zeer geslaagd was. Het is een opmaat voor frequenter overleg” aldus Derk Jan Berends van de Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid.
Voor meer informatie
Contact opnemen met het team Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid, vragen naar Jacob Snoek of Derk Jan Berends, via T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.