Sinds eind november gonst het binnen en buiten de International Maritime Organization (IMO) dat het ballastwaterverdrag eindelijk van kracht wordt. De IMO is kort daarna gaan rekenen of hiermee werd voldaan aan de eisen voor inwerktreding. Nu is bekend geworden dat het benodigde percentage van 35% toch niet is behaald, maar is blijven steken op 34,56%. De IMO heeft andermaal vlaggenstaten opgeroepen om het verdrag te ratificeren. De verwachting is, wederom, dat het verdrag binnenkort van kracht wordt. Dit verdrag is van belang voor bijvoorbeeld de ongewenste intrek van uitheemse soorten, denk aan de oesterboorder. Koopvaardijschepen nemen ergens ballastwater in en pompen het elders weer uit. Die bewegingen zijn op zich tot op heden erg onbekend.
Praktijk
Eén jaar na inwerkingtreding moeten schepen voor de vernieuwing van hun IOPP certificaat een ballastwater behandelingssysteem hebben geïnstalleerd. In de praktijk komt het er op neer dat in een periode van 5 jaar alle schepen een dergelijk systeem moeten hebben. Dit betekent dat de leveranciers van deze systemen de productie flink moeten opschroeven om aan de vraag te voldoen. Ook dienen onderhoudswerven rekening te houden met langere ligtijden van de schepen aan de werf. Deels zal de inbouw van de systemen parallel lopen met de overige werkzaamheden, maar er is zeker extra mankracht nodig om alles binnen het gewenste tijdsbestek uit te kunnen voeren.
De Nederlandse Vissersbond staat achter het verdrag. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet in de bescherming van het mariene milieu. Tegelijkertijd betekent dit een zware belasting voor de maritieme toeleveranciers en de scheepswerven.
Over de ballastwaterconventie
Op 15 februari 2004 is de Ballastwaterconventie aangenomen door de IMO. Het transporteren van ballastwater van de ene naar de andere locatie kan leiden tot ecologische schade aan de omgeving, die vaak onomkeerbaar is. De visserij en aquacultuur is hier direct belanghebbende. De conventie is gericht op het voorkomen van de verplaatsing van schadelijke aquatische organismen en ziektekiemen door het lozen van onbehandeld ballastwater niet meer toe te staan. Voor het inwerking treden moeten minimaal 30 lidstaten het verdrag ratificeren. Deze lidstaten moeten minimaal 35% van het tonnage in de mondiale koopvaardijvloot vertegenwoordigen