Op 26 januari 2015 heeft het tijdelijk renteswaploket van Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) haar deuren geopend voor mkb’ers die klachten hebben over renteswaps. Stichting Meldpunt Klachten Banken, voorheen Stichting Meldpunt Klachten Deutsche Bank welke als meldpunt openstaat voor geswapten van diverse banken is hoopvol over dit loket. Vorig jaar heeft de Stichting Meldpunt bij de politiek en AFM gepleit voor een instantie zoals Kifid, als laagdrempelig en goedkoop alternatief voor de gang naar de rechter waarbij de bank ook veroordeeld kan worden tot schadevergoeding.
Banken hebben sinds vorig jaar de verplichting om renteswaps te herbeoordelen, zoals opgelegd door Minister Dijsselbloem. Dit als gevolg van de vele fouten die bij het verkopen van deze producten in het verleden zijn gemaakt. Inmiddels hebben vele klanten over de herbeoordeling van hun bank bericht ontvangen. Een passende oplossing of compensatie is in veel gevallen echter nog geen sprake. Zodra er met de bank een discussie ontstaat over de gebrekkige informatieverstrekking en/of de niet passende advisering, lijkt de bank er alles aan te doen om de gang van zaken in haar voordeel uit te leggen. Het swaploket van Kifid kan in deze gevallen uitkomst bieden.
Bij het swaploket van Kifid wordt door een Geschillencommissie een bindend advies gegeven in een geschil over een renteswap. De banken die bij het swaploket zijn aangesloten zijn: ING, ABN AMRO, Rabobank, SNS REAAL en Deutsche Bank. In de procedure is er ook de mogelijkheid dat een bemiddelaar wordt aangesteld waarbij wordt bekeken of partijen via bemiddeling tot een oplossing kunnen komen.
De Stichting waarschuwt de swapgedupeerden wel dat zij niet kunnen afwachten. Om van het swaploket gebruik te kunnen maken, zal de klant zijn klachten over de renteswap eerst (schriftelijk) aan de bank kenbaar moeten maken. Nadat de bank de klachten afwijst of geen passende regeling wil bieden en aldus de klachtenprocedure van de bank is doorlopen, kan de klant naar het swaploket van Kifid. Let op dat Kifid strikte termijnen hanteert. De klant moet na afwijzing van zijn klachten door de bank het geschil in beginsel binnen 3 maanden aan Kifid voorleggen. In omstandigheden kan deze termijn langer zijn (bijvoorbeeld als de klacht werd afgewezen terwijl het loket nog niet openstond). Het swaploket biedt daarbij ook een opening voor klanten welke de renteswap inmiddels al hebben afgekocht.
Vooralsnog is de Stichting hoopvol gestemd over de opening van het loket. Uiteindelijk zal de tijd leren of het swaploket gaat voldoen aan de hoge verwachtingen welke gedupeerden daarvan hebben. Voor meer informatie zie www.stichtingmeldpuntdb.nl of voor vragen over uw swap mail naar mr. M.H. Adema, adviseur van de Stichting: marianne@adema-advocatuur.nl