Gebruikers van de Dover Strait hebben op donderdag 20 april een bijeenkomst gehouden over de scheepvaart en visserij in het Kanaal. Doel van dit periodieke overleg is om de scheepvaart te evalueren en te kijken over er verbeterpunten zijn.
Het was de eerste keer dat ook Franse en Nederlandse vissers aanschoven, respectievelijk de CME Boulogne (Franse PO) en de Nederlandse Vissersbond (Eric van Linden). Andere aanwezigen waren de Engelse en Franse kustwacht, Trinity Lighthouse (loodswezen), de rederijen P&O Ferries en DFDS en de Franse reddingmaatschappij Société Nationale de Sauvetage en Mer.
Drukste zeegebied
De Dover Strait is één van de drukste zeegebieden en het is opvallend dat er zich maar zeer weinig incidenten voordoen. Dat is mede te danken aan de nauwkeurige scheepsverkeerleiding. Er blijken het afgelopen jaar wel wat incidenten te zijn geweest waar vissersschepen bij betrokken waren, maar dat betreft vooral de Franse collega’s. Eric van Linden wees op het feit dat de Franse vissers geen Engelse verstaan en spreken en dat dit tot communicatieproblemen met andere schepen leidt. Daar waren de beide kustwachtorganisaties het volmondig mee eens. CME Boulogne gaf aan dit met haar leden te bespreken.
Met Nederlandse vissers waren in 2016 zes incidenten, variërend van het niet tijdig melden op de betreffende marifoonkanalen, het niet uitluisteren van kanaal 16 en niet juist kruisen van de traffic lanes (zie ook eerdere berichtgeving).
Windparken
Ook in Frankrijk zijn er veel bouwplannen voor windmolenparken langs de kust, van Duinkerke tot voorbij Fecamp en dan met name gesitueerd binnen de 12 mijlszone. De Nederlandse Vissersbond krijgt nog nadere details over deze plannen.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Eric van Linden, evlinden@jaczon.nl of Derk Jan Berends, T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.