In het kader van het Innovatieproject selectieve garnalenvisserij Waddenzee is er in april een dag getest met een prototype van een aangepaste klossenpees aan boord van de WR-57 van Jan de Haan. Het ontwerp heeft als doel om bodemcontact, de vangst van bodemdieren en het brandstofverbruik te verminderen.
In het prototype dat getest is, zijn de klossen aan de zijkanten van de pees onder een hoek gepositioneerd zodat deze ook mee kunnen rollen. Tijdens de testdag heeft Wageningen Marine Research onder water beelden gemaakt van de werking van het tuig. Op deze opnames is onder andere de werking van het tuig en de effecten daarvan op de bodem te zien. Naar aanleiding van deze beelden kan WMR de klossenpees verder uitdiepen en optimaliseren.
Innovatieproject garnalenvisserij
Het Innovatieproject wordt gefinancierd vanuit het Waddenfonds en is een samenwerking tussen de Nederlandse Vissersbond, VisNed en Wageningen Marine Research. Er worden binnen dit project diverse tuigaanpassingen onderzocht, met als doel om de selectiviteit van het garnalentuig te verbeteren en het brandstofverbruik te verminderen.
Meer onderzoek
Naast de aangepaste klossenpees worden er binnen het project ook andere ontwerpen getest. Op de WR-289 wordt een grid onderzocht, welke beoogt de bijvangst in de garnalenvisserij te verminderen en aan boord van de ZK-1 wordt de werking van de zeefmat als alternatief voor de zeeflap onderzocht.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Eugene Kitsios via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.