Per 1 januari 2016 wordt de aanlandplicht stapsgewijs ingevoerd maar is er voldoende nagedacht over hoe en wie de discards moet verwerken? Bestuurders uit de kottervisserij waren op dinsdag 27 oktober welkom tijdens een vergadering van de Nederlandse visafslagen (NOVA), Durk van Tuinen was aanwezig namens de Nederlandse Vissersbond.
Wie draaien voor de kosten op?
De centrale vraag van de Nederlandse visafslagen was wie verantwoordelijk is voor de discards die in het nieuwe jaar worden aangevoerd en of hier (wettelijk) al iets voor is geregeld. De afslagdirecteuren maakten aan de overheid duidelijk dat de visafslagen momenteel niet ingericht zijn op de aanvoer van discards, de visafslagen zijn enkel ingericht op het verkoopproces van marktwaardige vis. Uit het project ‘demersale discardsverwerking’ van de Coöperatieve Visserij Organisatie is duidelijk geworden dat de verwerking van discards alleen maar geld kost en de vraag rijst wie deze kosten moet gaan betalen.
Veel vragen, maar geen antwoorden
De Nederlandse visafslagen willen de randvoorwaarden ontvangen van het Ministerie van Economische Zaken met betrekking tot de aanvoer en verwerking van discards. Pas als deze informatie duidelijk is kunnen de afslagen beoordelen of ze de verwerking van discards kunnen faciliteren. Uiteraard dient er dan ook helder te zijn welke partij de kosten draagt, de (wekelijkse) operationele kosten van de verwerking van discards en investeringen om de Nederlandse visafslagen gereed te maken voor de extra stroom. Kortom, de aanlandplicht staat voor de deur maar er is nog geen antwoord op vele essentiële vragen.
Informatiebijeenkomsten gepland
De belangenorganisaties Nederlandse Vissersbond, VisNed en de Nederlandse visafslagen hebben de overheid gevraagd om over een maand antwoorden te geven tijdens de informatiebijeenkomsten die in het kader van de aanlandplicht worden gepland in Stellendam (vrijdagmiddag 27 november), Urk (zaterdagochtend 28 november) en Den Helder (vrijdagmiddag 4 december). De uitnodiging voor deze bijeenkomst volgt.