Bemanning en Veiligheid

Bemanning en Veiligheid

Voor de bemanning in de visserij zijn er regels voor de veiligheid, arbeidstijden, accommodatie, rechten en plichten van de kapitein en de schepelingen (bemanningsleden) en arbeidsomstandigheden.

Nationale regelgeving

In de nationale (Nederlandse) wet- en regelgeving wordt invulling gegeven aan de EU regelgeving. Op www.overheid.nl kunt u alle relevante nationale wet- en regelgeving vinden. Wetgeving voor eigenaren en opvarenden betreft onder meer:

Wet zeevarenden

De Wet zeevarenden is per 20 augustus 2013 van kracht, dit was de Zeevaartbemanningswet. De Wet zeevarenden  regelt opleidingseisen, trainingseisen, vaarbevoegdheden, bemanningssamenstelling, accommodatie-eisen en een deel van de eisen voortkomend uit het Maritieme Arbeid Verdrag. Een vaarbevoegdheidsbewijs wordt in het besluit voorgeschreven voor functies waaraan eisen worden gesteld door de wet. Dit zijn functies zoals kapitein, stuurman, maritiem officier (marof) en werktuigkundige, etc. Het vaarbevoegdheidsbewijs kan worden aangevraagd bij Kiwa.

Besluit Zeevisvaartbemanning

Voor de integrale tekst van het Besluit Zeevisvaartbemanning kunt u terecht op de website van de overheid.

Schepelingenbesluit

Op de website van de Nederlandse overheid vindt u de integrale tekst van het Schepelingenbesluit.

Vissersvaartuigenbesluit

Besluit registratie vissersvaartuigen 1998

Flyshoot visserij Noordzee bemanning

Inspectie Leefomgeving en Transport

Ook op de website Inspectie Leefomgeving en Transport van het ministerie Infrastructuur en Milieu is informatie opgenomen over regels rond veiligheid en arbeidsomstandigheden aan boord.

Work in Fishing Convention

Op de Engelstalige website van de International Labour Organization (ILO)  staan de afspraken op het gebied van veiligheid omschreven in de Work in Fishing Convention. Ook Nederland conformeert zich aan deze afspraken.

STCW-F 1995

Nederland houdt zich ook aan de internationale afspraken op het gebied van opleidingen en trainingen van opvarenden, zoals de STCW-F 1995 van de International Maritime Organisation (IMO).

Lessen uit de praktijk – CHIRP Maritime Feedback

Het Verenigd Koninkrijk Confidential Reporting Programma voor Luchtvaart en Maritieme heeft als  doel om bij te dragen aan de verbetering van de veiligheid van de luchtvaart in het Verenigd Koninkrijk en de maritieme veiligheid in de wereld , door middel van een volledig onafhankelijk vertrouwelijke ( niet anoniem ) rapportagesysteem voor alle personen die werkzaam zijn in deze industrieën. Het resultaat wordt gepresenteerd in een feedbackdocument en deze kunt u hier vinden . De website en documenten zijn helaas alleen in het Engels.

Melding maken

Een rapport indienen bij CHIRP beschermt altijd de identiteit van de verslaggevers. Het is een vertrouwelijk programma en als zodanig , worden alleen de persoonlijke gegevens voor alleen de contactperiode bewaard. Daarna worden alle gegevens vernietigd. Wilt u een melding maken? Dat kan hier: www.chirp.co.uk