De Deense overheid is door de Europese Commissie geattendeerd op de regelgeving omtrent de controle van aanlandingen in Denemarken die rechtstreeks op transport gaan. In de controleverordening van het Gemeenschappelijk Visserijbeleid (GVB) staat dat de gehele vangst bij aanlanding in Denemarken door een Deense instantie gewogen moet worden. Voor de Nederlandse vloot is dit een onwerkbare situatie.
Steekproeven
Gezien de houding van de Europese Commissie komt deze situatie nu ter discussie te staan. Daarop heeft Denemarken aangegeven bezig te zijn met een plan om steekproefsgewijs schepen die aan boord wegen te controleren. Als de steekproef uitwijst dat de aan boord gewogen kilo’s kloppen, dan mag de vangst op transport. De uitkomst van deze steekproeven worden opgenomen in een transportdocument en deze telt voor definitieve opgave. Als de steekproef te veel afwijkt of als er een niet-gekeurde weegschaal aan boord staat, moet alles door een Deense instantie gewogen worden.
Een andere mogelijkheid is dat Nederland en Denemarken een controleplan opstellen. Dit zal voor de Nederlandse vloot de beste oplossing zijn, maar voorlopig kan/wil men dit niet bij de NVWA.
Vragen
Als Nederlandse visserijsector zitten wij nog met veel vragen. Hoe gaat men bijvoorbeeld om met garnalen? Waar vindt de steekproef / weging plaats? Wie betaalt de rekening? Is er capaciteit voor in Denemarken? Om meer duidelijkheid te krijgen vindt er volgende week een gesprek plaats tussen het ministerie van LNV en een delegatie van Denemarken. Daarnaast proberen wij als visserijsector op korte termijn om tafel te gaan om een werkbare situatie te houden. Hierbij werkt de Nederlandse Vissersbond samen met VisNed, de Nederlandse visafslagen, viskopers en de Nederlandse Overheid.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Durk van Tuinen of Jacob Snoek via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.