Doorontwikkeling innovatieve FloMo-kuil

17 mei, 2025

IJMUIDEN/THYBORON – Nederland loopt voorop met de doorontwikkeling van de innovatieve FloMo-kuil.

De boomkorkotter KW 145 heeft recentelijk vier weken met aan stuurboordzijde een FloMo-kuil gevist, voorheen kiwi-kuil genoemd. Die kunststofkuil wordt handmatig door Precision Seafood Harvesting Nieuw-Zeeland gemaakt. Een tweede FloMo-kuil (ontwerpversie 2.1) is nu onderweg naar Nederland, waarna de KW 145 met twee innovatieve kuilen vervolgonderzoek gaat doen. Daarvoor is ook ontheffing aangevraagd voor de Britse wateren. Ook wordt hard gewerkt aan het traject naar legalisatie van het gebruik van de FloMo-kuil in Europese wateren.

Pieke Molenaar van Wageningen Marine Research gaf tijdens de brede bijeenkomst van het Visserij Innovatie Netwerk vorige week vrijdagmiddag een update van het praktijkonderzoek met de Katwijker bokker. De Nederlandse Vissersbond is trekker van het project, dat gefinancierd wordt van uit het Europese subsidiefonds EMFAF. Hoofddoel is het verminderen van de sterfte van ondermaats bijgevangen vis. 

Vissers en onderzoekers zijn enthousiast over de viskwaliteit, overleving van discards en selectiviteit. Molenaar ziet ook benthos ontsnappen uit de FloMo-kuil.

Wat verdienen?

Wat kun je er mee verdienen?, is een vraag van Texelse visserszijde. Molenaar is stellig: ,,In vergelijking met een 80 mm-kuil vangt de FloMo beter!’’

Over investeringskosten van de gepatenteerde FloMo-kuil is op dit moment geen zinnig woord te zeggen. Wat onderhoud betreft stelt Molenaar dat reparatie makkelijker gaat dan met een aan flarden getrokken traditionele kuil. De slijtage valt na vier visweken volgens hem alleszins mee. Touw waarmee de panelen met een kettingsteek aan elkaar gezet zijn en ballen aan de onderzijde vertonen een grotere slijtage. De gaatjes in de FloMo-kuil krimpen niet zoals de mazen in regulier netwerk, maar worden na langdurig gebruik wel iets groter…

Vanuit de bovenzaal bij restaurant La Place werd een videoverbinding tot stand gebracht met Denemarken en Engeland. In Denemarken staat de L 575 ‘Aaltje Postma’ op het punt om de FloMo-kuil te testen tijdens de twinrigvisserij op mix-vis in Noorse wateren. Schipper-eigenaar Tamme Bolt hoopt dat hij met de FloMo-kuil een nog betere kwaliteit vis gaat vangen en daardoor hogere visprijzen gaat beuren. Als uitdaging noemt Bolt het verminderen van de bijvangst van kleine rondvissoorten. 

Vanuit het VK wordt verteld over het testen van de FloMo-kuil met een langoustinevaartuig. Deze proeven vinden momenteel plaats in Noord-Ierse wateren.

Arie Mol van het VIN vindt het er allemaal prachtig uitzien. Binnen het huidige EMFAF-project wordt voor WMR en de Nederlandse Vissersbond een internationale kenniskring opgericht rond de doorontwikkeling van de FloMo-kuil. Ook vanuit Amerika wordt interesse getoond.

Garnalenvisserij

Met financiële steun vanuit het Waddenfonds wordt door de Wageningen Marine Research in samenwerking met de Nederlandse Vissersbond en de Nieuw-Zeelandse fabrikant ook een nieuw ontwerp-FloMo-kuil gemaakt voor de garnalenvisserij. Met als doel de bijvangst van ondermaatse visjes en garnalen te reduceren.

Financiering

Het project, ondersteund vanuit het Europees Maritieme Visserij- en Aquacultuurfonds (EMFAF), streeft naar het verminderen van sterfte onder ondermaatse vis bij demersale visserijen, door de implementatie van de FloMo, beter bekend als de kiwikuil. De FloMo verbetert de conditie van gevangen vissen, wat resulteert in een verhoogde overlevingskans bij terugzet in zee.

Aanmelden weekjournaal

Plaatsen van formulier mailchimp

Recent Courses