Dat concludeert het wetenschappelijk, technisch en economisch comité van de Europese Commissie, de STECF, in haar jaarlijkse economische rapportage (AER) over de EU visserijvloot. In de periode 2002 – 2012 is een positieve trend in economische rentabiliteit waar te nemen en een afname van het brandstof verbruik. In de periode 2008-2012 is het brandstofverbruik van de EU vloot met 10% teruggedrongen. De EU heeft dat gestimuleerd door steun aan energiezuiniger vistuigen, sanering en veranderingen in gedrag van de visserij. Het aantal opvarenden is in de periode 2008-2012 met 2% per jaar afgenomen, het salaris is daarentegen over dezelfde periode gestegen.
Het Annual Economic Report (AER) of EU fleets is de meest uitgebreide analyse van de data van de EU vissersvloot. De focus in het rapport is gefocused op trends en stimuli en beslaat lange afstand visserijen (pelagisch), grootschalige visserij (o.a. grote kotters), kleinschalige kustvisserij en de belangrijkste visserijregio’s. De data wordt verzameld door EU lidstaten onder het zogenaamde Data Collection Framework.
In het rapport staat dat de toename in het economisch rendement toe te schrijven is aan het verlagen van de kosten, de omzet van de EU vloot is namelijk ook gedaald in de periode 2002-2012.
De grootschalige kustvisserij (o.a. grote kotters) is verreweg de grootste groep met 74% van het aantal schepen, 48% van de opvarenden, 76% van het brandstofverbruik, 71% van de aanlandingswaarde en 73% van de bruto toegevoegde waarde.
- Klik hier voor meer informatie.
- Rapport EU vloot facts en figures