In de maritieme wereld wordt volop gebruik gemaakt van bemanningsleden uit de Filipijnen. Vaak werken deze bemanningsleden via een soort detacheringsbureaus. Binnen de Stichting Sectorraad Visserij is dit onderwerp ook ter sprake gekomen.
Beperkt inzetbaar
Na bestudering van de regelgeving lijkt het voor een visserijbedrijf weinig zinvol om van deze diensten gebruik te maken. De betreffende bemanningsleden mogen alleen buiten de 12-mijlszone werken als voor hen geen tewerkstellingsvergunning is afgegeven door het UWV. Bovendien tellen ze niet mee als bemanningslid voor wat betreft de regels voor minimale bemanningssamenstelling als zij niet over vereiste en door Nederland erkende vaarbevoegdheden beschikken. Ze mogen dan alleen boven de sterkte meevaren.
Strenge verplichte arbeids- en rusttijden
Bovendien gelden deze terbeschikkinggestelde vreemdelingen doorgaans als werknemer voor wie bijvoorbeeld strenge arbeids- en rusttijden gelden. Deze werk- en rusttijden zijn in de kottersector doorgaans niet na te komen. Overtredingen van Nederlandse arbeidswetgeving worden doorgaans zwaar beboet door de Arbeidsinspectie.
Niet laten misleiden
Het inschakelen van niet-Europese bemanningsleden is een complexe materie, ook voor wat betreft de juridische aansprakelijkheid. Ons advies: bezint eer ge begint. Ment van der Zwan, voorzitter van de Sectorraad voegt er aan toe: “Laat je niet misleiden door onbetrouwbare bemanningsagenten in binnen- of buitenland. Houd je je niet aan de Nederlandse spelregels, dan breekt je dat vroeg of laat op.”
Meer informatie?
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met Derk Jan Berends, T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl
<< Terug naar het Weekjournaal