De industrialisatie van de Noordzee verloopt in een hoog tempo. Windenergieparken, zandwinning, kabels, leidingen, ankergebieden en snel vaarwegen kleuren de kaart rood op het Nationaal Continentaal Plat (NCP) van Nederland. De visserij wordt gedwongen op de overgebleven gebieden hun brood te verdienen maar in de wirwar van activiteiten is dat niet eenvoudig. De traditionele visgebieden worden doorkruist door het zogenaamde Verkeersscheidingsstelsel (VSS) dat bedoeld is om het internationale (zeevracht-) verkeer veilig te laten lopen. Dat leidt regelmatig tot conflicten en boetes voor vissers. In het Noordzee overleg is hiervoor aandacht gevraagd.
Algemene Regels verkeersscheidingsstelsel
Voor het gebruik van de verkeersbaan van het Verkeersscheidingsstelsel gelden algemene regels (bepalingen) die zijn op genomen in het Verdrag van de Internationale Bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee, 1972. Twee voorschriften zijn relevant namelijk voorschrift 8 met algemene regels voor veilige vaart en voorschrift 10 die specifiek gaat over het gebruik van het Verkeerscheidingsstelsel.
Problemen voor de visserij
Bij het vaststellen van de verkeersbanen van het VSS is geen rekening gehouden met de visbestekken van de visserij. De vispatronen lopen daardoor kriskras door de VSS heen. Het loodrecht moeten kruizen van een verkeersbaan betekent in veel gevallen dat de visserij wordt onderbroken. Dat is niet wenselijk maar wel verplicht. In veel gevallen lijkt het haaks moeten kruizen van de verkeersbanen onzinnig namelijk wanneer het overige verkeer op de verkeersbaan zich op grote afstand van het vissende vaartuig bevindt en op geen enkele wijze hierdoor wordt gehinderd. Desondanks worden er regelmatig vissersvaartuigen beboet en dat kan flink in de papieren lopen. Vandaar dat wij regelmatig met de overheid hierover in gesprek zijn gegaan maar tot op heden zonder resultaat.
Meer flexibiliteit voor de visserij nodig
De industrialisatie van de Noordzee zorgt voor een verlies aan visgronden. Er is al veel visgrond verloren gegaan en de komende jaren zal dat proces verder gaan. Het is toegestaan om in het VSS te vissen en dat is nodig ook willen de vissers rendabel kunnen vissen. Maar dan moeten de spelregels wel ruimte (flexibiliteit) laten voor de visserij binnen de grenzen van een veilige vaart. In het Noordzee overleg is hier nu aandacht voor gevraagd. Kees van Beveren neemt namens het team Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid, deel aan dit overleg. Het is de hoop dat er werkbare afspraken kunnen worden gemaakt voor het vissen in het VSS.
Voor meer informatie
Contact opnemen met het team Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid, vragen naar Kees van Beveren of Derk Jan Berends, via T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.