Vis is trending. Tenminste, volgens de Superunie. De inkooporganisatie voor veertien supermarktketens (waaronder Plus, Dirk, Deen, Boni, Spar, Coop, Dekamarkt en Vomar) en horecagroothandel Sligro meldt dat er steeds meer aandacht voor vis is.
En dat terwijl in Nederland sinds jaar en dag vis geen grote aftrek kent bij consumenten ten opzichte van andere Europese landen. Wat is er aan de hand in consumentenland?
Steeds meer duurzame vis
“Vis is trending,” zegt hoofd inkoop Van Velzen op de internationale visserijnieuwssite Intrafish. “Er zijn ook steeds meer vissoorten beschikbaar om te verkopen. Onze missie is daarbij zoveel mogelijk duurzame gecertificeerde vis aan te bieden.” Hij vindt dat de visindustrie 100 procent transparant moet zijn. De beste seafood-aanbieder is het bedrijf dat 100 procent garantie biedt voor kwaliteit en aanbod en daarin innovatief is. De genoemde supermarkten hebben in Nederland samen circa 1.800 winkels en een marktaandeel van 30 procent.
Wat beweegt de consument?
Om een concreter beeld te krijgen van de Nederlandse consument en markt laat het Nederlands Visbureau jaarlijks een uitgebreid onderzoek doen. Niet alleen wordt onderzocht hoeveel vis de Nederlandse consument het afgelopen jaar heeft gegeten, maar ook welke vissoorten het meest populair zijn, hoe vaak vis is aangeschaft en waar. Kortom, wat beweegt de consument?
Essentiële kennis
“Dit onderzoek levert essentiële kennis voor alle partijen in de visketen, van visser tot verwerker, van super tot specialist. Kennis en inzicht in de beweegredenen zijn de basis voor het ontwikkelen van een visie en strategie. Het onderzoek heeft veel actuele feiten aan het licht gebracht. Om deze kennis te delen, geven we een exclusieve presentatie in Utrecht,” aldus Agnes Leewis, directeur van het Nederlands Visbureau.
Presentatie resultaten
Het Nederlands Visbureau presenteert deze actuele consumptiecijfers op donderdag 28 september 2017 van 13.30 tot 17.30 uur in Boerderij Mereveld in Utrecht.
Gratis voor leden
Dit onderzoek door onderzoeksbureau GfK is mogelijk gemaakt door alle ondernemers die lid zijn van één van de brancheorganisaties (waaronder de Nederlandse Vissersbond) en zo het Nederlands Visbureau financieel steunen. Voor deze leden is het bijwonen van de presentatie en het ontvangen van de volledige onderzoekrapportage kosteloos.
Aanmelden
Leden van de Nederlandse Vissersbond kunnen zich aanmelden door de antwoordkaart te retourneren of de gevraagde gegevens per e-mail te sturen naar info@visbureau.nl