De Koninklijke Marechaussee (KMAR) heeft kotters gewezen op de verplichting om voor iedere visreis een bemanningslijst en indien van toepassing een passagierslijst aan de KMAR toe te sturen conform het gestelde in de Schengengrenscode. De Nederlandse Vissersbond constateert dat er veel onduidelijkheid is over deze berichtgeving van de KMAR en heeft om opheldering gevraagd.
Kennisgeving
In september 2020 heeft KMAR een kennisgeving gestuurd waarin de schipper (gezagvoerder) wordt gewezen op de verplichting om voor iedere visreis een bemanningslijst te verstrekken. Daarnaast stelt KMAR dat ze een strengere naleving van de regelgeving gaat hanteren van de controle aan de buitengrenzen. Dit heeft betrekking op de beweging van personen tussen de Schengenlidstaten en daarbuiten, in het kader van de zogenaamde “Schengengrenscode” (Verordening (EU) 2016/399). Alle zeescheepvaart is verplicht tot het elektronisch melden van aanwezige bemanning (bemanningslijst) en passagiers (passagierslijst), vissersvaartuigen vallen hier ook onder.
Controle
Controles door de KMAR worden uitgevoerd door operationele diensten welke zijn verdeeld over vier brigades. De inzet kan per brigade verschillen, echter de mogelijkheid tot een fysieke controle en het moeten voldoen aan de gestelde voorwaarden bij een controle verandert daarmee niet. De eerste controle zal altijd administratief zijn (voldoet de kotter – indien van toepassing – aan de gestelde meldplicht). Fysieke controles vinden plaats aan de hand van risicoanalyse of steekproeven.
Melding alleen buiten 12 mijlsgrens
KMAR heeft aan de Nederlandse Vissersbond laten weten dat de melding scheepvaart alleen geldt bij overschrijding van de buitengrenzen. Dit betekent dat alleen de vissersvaartuigen die tijdens een visreis de 12 mijlsgrens passeren verplicht zijn om de bemanningslijst (en passagierslijst) in te sturen ofwel te melden. Voor veel garnalenvissers en andere kustvissers die niet buiten de 12 mijl komen geldt deze meldingsplicht dus niet.
Uitleg 12-mijlsgrens: (Art. 2, lid 2, Schengengrenscode en zie de titel van bijlage VI, punt 3 ‘zeegrenzen’). De reikwijdte van zeegrenzen staat bepaald in artikel 3 en 4 van het Verdrag van de Verenigde Naties inzake het recht van de zee (zeerechtverdrag). De buitengrens (zeegrens) zoals dat voor Nederland geldt, gaat tot 12 zeemijl: gemeten vanaf de basislijn. Bijgaande afbeelding (bron: Rijksoverheid) geeft de zeegrens van 12-zeemijl weer, gemeten vanaf de basislijn.
Melding schepen > 45 meter
Schepen boven de 45 meter zijn verplicht om bovenstaande middels Maritime Single Window (MSW) te melden.
Aanmelding vóór het aankomen in havens
Volgens de regelgeving is de gezagvoerder (schipper of een door de exploitant van het schip naar behoren gemachtigd persoon) verplicht voordat het schip in de haven van een lidstaat aankomt, de in het kader van de meldingsformaliteiten vereiste informatie (bemanningslijst en passagierslijst), te verstrekken aan de door die lidstaat aangewezen bevoegde instantie:
- a) ten minste 24 uur voor aankomst; of
- b) uiterlijk op het tijdstip waarop het schip de vorige haven verlaat, indien de reisduur minder dan 24 uur bedraagt; of
- c) indien de aanloophaven nog niet bekend is of tijdens de reis wordt gewijzigd, zodra deze informatie bekend is.
Melding vertrek haven
De kapitein moet de bevoegde autoriteit tijdig in kennis stellen van het vertrek haven (afvaart). Minimaal 3 tot maximaal 6 uur van tevoren (art. 4 lid 13 Vreemdelingenbesluit 2013). Indien korter dan 3 uur dient dit met de autoriteit te worden overlegd.
KMAR heeft laten weten te werken aan een juridische wijziging met betrekking tot de melding ‘vertrek haven’ waarbij het tijdsbestek van melden anders zal zijn. Hier wordt op dit moment aan gewerkt.
Contact KMAR/Zeehavenpolitie
Het betreft voor de visserij dan vooral de bemanningslijst die digitaal moet worden verstuurd aan de KMAR via het mailadres: Dutch.immigration@mindef.nl. Telefoon KMAR Den Helder: 0223-659400. KMAR IJmuiden: 0255-566700.
Melding België
In België is de scheepvaartpolitie wettelijk verplicht om grenscontroles uit te voeren op bemanning van de vaartuigen bij aankomst in of vertrek uit de haven. Uiterlijk bij aankomst in of vertrek uit de haven moet de bemanningslijst aan de scheepvaartpolitie worden gegeven (het beste is om deze vooraf te bezorgen voor een vlotte afhandeling). De schipper of de scheepsagent moet een bemanningslijst in tweevoud opstellen (volgens IMO-norm).
Op deze bemanningslijst moet de volgende informatie worden vermeld [Deze Nederlandse voorbeeld-bemanningslijst kan ook in België gehanteerd worden]:
- naam en achternaam
- geboortedatum
- nationaliteit
Deze bemanningslijst wordt door de grenswachter afgetekend en aan de schipper teruggeven. Vervolgens dient bij elke in- en ontscheping van een vissersvaartuig die niet voldoet aan de definitie van kustvisserij, alle in- en ontschepende bemanningsleden zich aan te bieden bij de dichtstbijzijnde grensdoorlaatpost zoals voorzien is in de algemene procedure voor de zeescheepvaart.
Voor de Belgische havens kan men zich aanmelden op volgende adressen:
- Nieuwpoort: Watersportlaan 9 – 8620 Nieuwpoort | Telefoon: 0032 58 – 224030 | Openingstijden: 07-19 uur
- Oostende: Natiënkaai 5 – 8400 Oostende | Telefoon: 0032 59 – 561530 | Openingstijden: 24-24 uur | Mail: spn.kust.bcpno@police.belgium.eu
- Zeebrugge: Veerbootstraat 1 – 8380 Zeebrugge | Telefoon 0032 50 – 556040 | Openingstijden: 24-24 uur.
Melding Duitsland
Volgens Duitse wetgeving moet ieder schip een actuele bemanningslijst hebben. Op het moment dat erom gevraagd wordt door Duitse autoriteiten, dient de schipper de actuele bemanningslijst te tonen.
Melding Frankrijk
In Frankrijk is het ook noodzakelijk om een actuele bemanningslijst aan boord te hebben. Op het moment dat erom gevraagd wordt door Franse autoriteiten, dient de schipper de actuele bemanningslijst te tonen.
Melding Denemarken
De Deense autoriteiten/politie adviseren om SafeSeaNet (SSN) te gebruiken om de bemanningslijst door te geven. Via SSN kan de politie informatie over aankomst en bemanning verkrijgen.
Paspoort/ID-controle
Bemanningsleden moeten zich altijd – ook op zee – kunnen identificeren met een geldig identiteitsbewijs (ID/Paspoort). In de Schengenlanden geldt een ID als geldig identiteitsbewijs (let op: een rijbewijs is over de NL-grens GEEN geldige legitimatie). In landen die buiten de Schengenlanden vallen, dient men zich te identificeren middels een paspoort. De Rijksoverheid meldt dat voor het Verenigd Koninkrijk een paspoort vanaf 21 oktober 2021 is vereist.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Derk Jan Berends via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.