Op vrijdag 22 maart werd op het kantoor van de Nederlandse Vissersbond door de heer Hekkenberg van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) het eindrapport ‘Improving the safety of beam trawlers’ gepresenteerd. Het rapport, opgesteld door Conoship International in opdracht van het ministerie van I&W, richt zich op het verbeteren van de veiligheid van boomkorkotters, wat van groot belang is voor de visserijsector.
Aanbeveling OVV
Dit onderzoek volgt op aanbevelingen uit het rapport van de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid, waar lessen werden getrokken uit incidenten met de UK-165 Lummetje en de UK-171 Spes Salutis. De bevindingen van Conoship International werpen licht op manieren om het risico op kapseizen van boomkorkotters te verminderen. Het rapport presenteert een uitgebreid pakket aan maatregelen ter bevordering van de veiligheid, waaronder aanpassingen aan de statutaire stabiliteitseisen voor nieuwe schepen, operationele maatregelen en initiatieven om het begrip van stabiliteit onder bemanningen te verbeteren.
Stabiliteitscriteria
Een belangrijk aspect van het voorstel is de ontwikkeling van gewijzigde stabiliteitscriteria voor nieuwe schepen. Deze criteria stellen zeegaande boomkorkotters met een lengte tot 24 meter verplicht om aan specifieke eisen te voldoen, zoals een minimale maximale oprichtende arm (GZ) en oppervlakte onder de GZ-curve onder verschillende hoeken.
Operationele maatregelen
Naast technische maatregelen introduceert het rapport ook operationele en trainingsinitiatieven. Een van deze is het voorstel van de implementatie van een alarmsysteem aan boord van boomkorkotters dat de schipper waarschuwt voor gevaarlijke situaties veroorzaakt door trekkrachten in vislijnen, wat het risico op kapseizen aanzienlijk vermindert. Het rapport benadrukt tevens het belang van praktijkgerichte training voor bemanningen. Het gebruik van varende modellen van boomkorkotters en simulatoren wordt aanbevolen, zoals de simulatoren die beschikbaar zijn bij MARIN en VDAB. Dergelijke trainingsfaciliteiten bieden waardevolle ervaringen die het begrip van stabiliteit vergroten en de veiligheid op zee bevorderen.
Risico’s verminderen
“De bevindingen van dit rapport bieden concrete maatregelen om de risico’s waarmee onze vissers worden geconfronteerd aan te pakken en te verminderen, wat cruciaal is voor de veiligheid in de visserijsector,” aldus Ben Scholten namens de Nederlandse Vissersbond. Het rapport van het uitgevoerde onderzoek is inmiddels openbaar en kunt u hier vinden.
Voor meer informatie
Contact opnemen met het team Nederlandse Vissersbond en vragen naar Ben Scholten, via T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.