Het Nederlands Visbureau heeft de Hollandse garnaal samen met televisiekoks Estée Strooker (24Kitchen), Mathijs Vrieze (RTL4) en Hugo Kennis (24Kitchen) het afgelopen seizoen volop in de schijnwerpers gezet.
Veelzijdige gerechten met de Hollandse garnaal
In de campagne ‘De kleine smaakmaker’ werden culinair journalisten, bloggers en vloggers door bekende televisiekoks geïnspireerd tot het maken van veelzijdige gerechten met de overheerlijke Hollandse garnaal. Zo kookte Hugo Kennis een gegrilde knolselderij met Hollandse garnalen en maakte Estée Strooker een Komkommer gazpacho met Hollandse garnalen voor het exclusieve gezelschap.
Hollandse garnaal uniek in zijn soort
Nadat MSC in het voorjaar startte met een garnalencocktailcontest om de verkregen certificering op de Hollandse garnaal onder de aandacht te brengen, nam het Nederlands Visbureau het stokje na de zomer over. Met de campagne ‘De kleine smaakmaker’ werd de veelzijdigheid van dit beestje benadrukt.
“Nederlanders zijn vaak terughoudend om deze garnaaltjes te verkiezen boven de soorten die ze daarnaast in het schap zien liggen. De geijkte garnalencocktail in een hoge glazen coupe met een klodder whiskysaus vereist voor een gezin best een grote hoeveelheid van deze garnalen. Maar met een kleine hoeveelheid van deze grijze garnaaltjes kun je al een enorme smaaksensatie teweeg brengen”, vertelt Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau. “De Hollandse garnaal is uniek in zijn soort; hij is bijzonder krachtig met een ziltige smaak. Met deze campagne willen we de smaak en veelzijdigheid van de Hollandse garnaal meer onder de aandacht brengen van hobbykoks, visliefhebbers en levensgenieters.”
Offline en online inspireren
In de campagne is de focus gericht op de culinaire journalisten, bloggers en vloggers die in een ‘klein exclusief varend restaurantje’ vernieuwende recepten met de Hollandse garnaal gekookt door televisiekoks proefde. De bijeenkomst leverde veel publicaties op.
Daarnaast werden deze recepten ook door het Nederlands Visbureau online gepresenteerd inclusief kookvideo’s aan de duizenden volgers op social media en werd het concept ‘de kleine smaakmaker’ in visspeciaalzaken ook extra uitgelicht met posters, banners en displays die de verkoop stimuleerden. “We werken momenteel aan de tweede fase van de campagne die in het vroege voorjaar weer wordt uitgevoerd”, aldus Leewis.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Johan Nooitgedagt via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.