Afgelopen week heeft er een hoorzitting plaatsgevonden aangaande een overtreding door een vissersvaartuig op een verkeersbaan van het Nederlandse Verkeerscheidingsstelsel. Er is een boete opgelegd voor het niet haaks kruisen van de verkeerbaan maar het schip was helemaal niet aan het kruizen. Wel is het op de verkeersbaan gekomen tijdens de uitoefening van de visserij en heeft daarbij ook een stukje tegen de algemene verkeersrichting in gevist. Een andere visser stond terecht omdat hij de verkeersbaan niet in een zo klein mogelijke hoek aan de algemene verkeersrichting is binnen gevaren en verlaten. Er is veel onduidelijkheid over wat nu wel en niet mag tijdens het vissen op verkeersbanen. Verder stelt de Nederlandse Vissersbond het gebruik van het Automatic Identification System (AIS) voor controle en handhaving ter discussie.
Algemene Regels verkeersscheidingsstelsel
Voor het gebruik van de verkeersbaan van het Verkeersscheidingsstelsel gelden algemene regels (bepalingen) die zijn op genomen in het Verdrag van de Internationale Bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee, 1972. Twee voorschriften zijn relevant namelijk voorschrift 8 met algemene regels voor veilige vaart en voorschrift 10 die specifiek gaat over het gebruik van het Verkeerscheidingsstelsel. De vragen die naar voren gekomen zijn: Maakt een visser gebruik van de verkeerbaan? Wat mag er nu wel en niet tijdens het vissen in het Verkeerscheidingsstelsel? Mag AIS worden gebruikt door de overheid voor controle en handhaving? Dit is tot op heden niet duidelijk.
De Nederlandse Vissersbond heeft contact opgenomen met Rijkswaterstaat om meer duidelijkheid te krijgen voor de vloot. Ook is contact opgenomen met de collegae van de binnenvaart over het gebruik van AIS waarover met de overheid afspraken zijn gemaakt. het moet duidelijkheid zijn of de overheid wel of geen gebruik mag maken van AIS voor controle en handhaving.
Voor vragen of opmerkingen over dit onderwerp, kunt u contact opnemen met Derk Jan Berends 0527-698151 / info@secretariaat.nl.
en