Samenwerking VCU en Rapid Engineering: Fishion & Robotics
Robot sorteert schol aan boord
URK – Aan boord van de MDV 1 komt een robot om de schol te sorteren. Een testopstelling staat klaar bij de VCU-TCD.
Visserijcoöperatie Urk had flink willen uitpakken met het thema innovatie op het Holland Fisheries Event. Samen met Rapid Engineering is het project Fishion & Robotics opgestart. Naast de stichting Masterplan Duurzame Visserij is ook rederij Quotter partner hierin. Aan boord van de UK 150 van Quotter komt namelijk een sorteerlijn/grader, die de schol gaat herkennen en op gewicht sorteert.
VCU-directeur Lourens de Boer legt uit dat Fishion een woordspeling en combinatie is van Vision en het Engels voor vis. Softwarebedrijf Rapid Engineering, dat een directe lijn heeft met de VCU, is hier de trekker van. Het komt er kortgezegd op neer dat een geavanceerd camerasysteem is ontwikkeld dat met intelligente software de (positie van) platvis detecteert, het visje via razendsnelle 3D-scan weegt en de soort herkent. Van elke visje worden meerdere foto’s gemaakt en geanalyseerd.
Bij de VCU zijn Maarten Post (22) en Arie Baak (20) de trekkers. Beiden zijn student werktuigbouwkunde aan de Windesheim in Zwolle, maar ook al in dienst van de VCU genomen. Enkele jaren geleden kregen zij als stagiairs de vraag van Visveiling Urk of het oplegwerk bij de grote automatische scholsorteermachine in de afslag ook gedaan kan worden door robots. Toen deze klus voorlopig werd gecanceld, schakelde de VCU gelijk door.
Er is een robot ontwikkeld die de platvis één voor één oppakt en in de juiste sorteerbak dropt. Anderhalf jaar is er aan gewerkt om een gripper te ontwikkelen. Want gladde vis zo uit zee is bepaald geen makkelijk product. De bijzondere techniek is gebaseerd op een combinatie van lucht en water waarmee een vacuüm wordt opgebouwd. Er is eindeloos getest. Voor elk visje zijn drie zuignappen nodig, de zoektocht naar de juiste sterke zuignappen eindigde succesvol in Japan. De VCU heeft op deze innovatie patent aangevraagd en van het octrooibureau verkregen. Alles is in eigen beheer door de twee studenten gebouwd.
Aan boord van de MDV 1 ‘Immanuel’ komt de sorteerlijn met daarboven de robot met gripper aan het plafond op de plaats waar voorheen bij de nieuwbouw nog een lange grader stond. Dus nadat de vis is gestript en soort bij soort gebunkerd. Aan weerszijden van de lange band komen zes stortkokers. De grijper moet circa 70 vissen per minuut sorteren. Vooralsnog wordt gefocust op het aanvoeren van gesorteerde schol. ,,We werken stap voor stap’’, zeggen Baak en Post. De Boer vult aan: ,,De voordelen aan boord zijn in de eerste plaats een kwaliteitssprong, en ten tweede kan er bespaard worden op sorteerkosten. De mogelijkheden op de lange termijn zijn natuurlijk legio, want je verzamelt ongekend veel data. Beeldmateriaal zou zo vanaf zee naar potentiële kopers kunnen.’’
Ook vanuit de visindustrie (zalm) is inmiddels belangstelling voor de robot met gripper van de VCU. Bijvoorbeeld om het eentonige werk aan sorteerlijnen te vervangen. De VCU wil bij de doorontwikkeling bijzondere aandacht schenken aan het verenkelen en transporteren van de vis.
Screenshot van het Fishion-programma van Rapid Engineering. Links de detecties door de camera en rechts de 3D-scan. Onderaan de gegevens die de software daar uit haalt: soort, lengte en gewicht van de vis.
Tekening van het Vision & Robotics-systeem aan boord van de MDV-1.
Bron: Visserijnieuws