De VIS! App is een innovatief middel om consumenten te informeren over Noordzeevis. Daarnaast streeft het project ernaar om niet-gangbare vissoorten en in populariteit afnemende soorten te promoten om de afzetkansen te bevorderen.
De VIS! App is sinds de introductie inmiddels duizenden malen gedownload. Het streven is 100.000 gebruikers door een uitvoerige communicatiecampagne met alle betrokken partijen uit de visserijsector.
Veel vissoorten zijn onbekend
Aan de verkoopcijfers van vis is te zien dat de Nederlandse consument weinig weet van de vele vissoorten in de Noordzee. Bepaalde populaire en bekende vissoorten als zalm, tonijn en kabeljauw worden bijzonder goed verkocht. Soorten als wijting, schar en schelvis worden daarentegen nauwelijks gekocht.
Onbekend met bereiding
De consument weet vaak niet hoe hij of zij deze soorten moet bereiden of hoe ze smaken, waardoor er heel weinig vraag is naar soorten als wijting, schar en schelvis. Met als gevolg dat deze soorten worden geëxporteerd of als bijvangst overboord gaan. Dat is zonde, want het zijn zeer smakelijke vissen die eenvoudig te bereiden zijn. Bovendien zou de consumptie van deze vis de druk op de populaire soorten wegnemen.
Aandacht voor schol
Ook ooit populaire Nederlandse vissoorten als schol worden steeds minder gekocht. Niet-Nederlandse kweeksoorten (als tilapia en pangasius) zijn sterk in opmars. Consumenten zijn vaak onbekend met de bereidingswijze van bijvoorbeeld de schol en denken ten onrechte dat het bereiden ervan arbeidsintensief is. Bovendien is de generatie van jong volwassenen (18 tot 30 jaar) gedurende hun jeugd minder in aanraking gekomen met deze typisch Nederlandse vis. Daardoor hebben jongeren weinig kennis van deze en andere Nederlandse vissoorten.
Doel van VIS! App
De VIS! App is een innovatief middel om consumenten te informeren over Noordzeevis. Daarnaast streeft het project VIS! App ernaar om niet-gangbare vissoorten en in populariteit afnemende soorten te promoten om de afzetkansen te bevorderen.
Als middel is door de projectgroep gekozen om een applicatie (app) te ontwikkelen voor de smartphone en de tablet. Deze app dient alles rondom vis en visserij over te dragen naar geïnteresseerden.
Resultaten bij introductie
De VIS! App is sinds de introductie inmiddels duizenden malen gedownload, het uiteindelijke doel is een groei richting 100.000 gebruikers na afloop van de projectperiode. Om dit doel te behalen is er in de projectfase gewerkt aan een uitvoerige communicatiecampagne. De campagne verbindt alle partijen uit de visserijsector zodat een gezamenlijk traject kan worden gestart.
De Vis! App is begin 2015 vernieuwd, het aantal verkooppunten is toegenomen zodat consumenten met behulp van de app snel bij de dichtstbijzijnde viskraam, viswinkel en visrestaurant kunnen komen.
Campagne rond feestdagen
In het najaar van 2012 heeft de projectgroep gewerkt aan een extra promotiecampagne om het aantal downloads te vergroten. Tijdens de feestdagen nemen consumenten meer de tijd om te koken. De projectgroep hoopt de consument ervan te kunnen overtuigen meer in Nederland gevangen vis te eten. Wanneer consumenten moeite hebben met de bereiding kunnen ze de hulp inroepen van een kok middels de kookvideo’s. De promotiecampagne heeft ertoe geleid dat het aantal downloads is toegenomen.
Looptijd project VIS! App
1 september 2011 t/m 31 augustus 2014
Rapport
Eindverslag VIS App verschijnt in 2014.
Partners VIS! App
Projectpartners:
Samenwerkingspartners:
Financiering
Dit project wordt financieel mede mogelijk gemaakt door het Europees Visserij Fonds (EVF) en het Ministerie van Economische Zaken, ter investering in duurzame visserij.