Vissers en de visserij zijn de afgelopen periode bijzonder mooi in beeld gebracht om hun product verse wild gevangen vis te promoten. Van 24 kitchen tot aan de Telegraaf. De Nederlandse Vissersbond zet een aantal mooie initiatieven op een rij:
TX 36 te zien in 24 kitchen
Er is gevraagd door 24 kitchen of de TX 36 wilde laten zien hoe er gevist wordt, zodat de consument geïnformeerd wordt over Nederlands gevangen vis. De vis die toen gevangen is werd ter plekke verwerkt door de kok in een heerlijk gerecht. In de zomer eten we allemaal het liefst buiten. En wat eet je dan? Allerlei lekkers van de barbecue en uitgebreide (of juist simpele) salades en verse vis. Vanaf Texel beleef je het echte Hollandse zomergevoel. Vanaf7 juli is de TX 36 te zien in Zon, Salade & BBQ. Dit wordt iedere werkdag om 17.45 uitgezonden.
Bekijk hier de trailer
Kookboek “Skolle” in de telegraaf
De Nederlandse Vissersbond uit Emmeloord heeft meegewerkt aan het kookboek over schol “SKOLLE”. Het boek is geschreven door Dieneke Ras met als doel de Nederlandse bevolking te stimuleren vaker schol te eten. Dieneke Ras, vrouw van een visserman op Urk, is begin juni door de telegraaf geïnterviewd. Felix Wilbrink, redacteur culinair de Telegraaf, is een visliefhebber en is bij dat de schol weer terug is. Hij noemt Dieneke het wonder van de schol.
Bekijk hier het filmpje
Lees hier het artikel
Scheermessen Trend-Event
Stichting Zeker Zeeuws® Streekproduct organiseerde 20 juni voor het eerst een Scheermessen Trend-Event in Kamperland. Schouwen-Duiveland is behalve voor de mossel, oester (de platte en Creuse), Oosterscheldekreeft ook de thuishaven voor Mesheften. Mesheften, ook wel scheermessen (Ensis) genoemd zijn uniek in Nederland. Ze zijn nog vrij onbekend of erkend als schelpdier. Het merendeel (80%) van de scheermessen dat in Nederland (Voordelta en Noordzee) gevist wordt, wordt geëxporteerd naar Zuid-Europa. Daar willen de Zeker Zeeuws® Streekproduct en de gemeente Schouwen-Duiveland graag verandering in brengen. Daarom organiseren zij in samenwerking met de sector dit event met vervolgacties voor promotie van dit unieke streekproduct.
Adri Bout, eigenaar/ directeur van Seafarm/Ensis BV werkte mee aan dit event.
Lees hier de brochure