De Nederlandse Vissersbond biedt beter tegenwicht aan natuur- en milieuorganisaties. Dat is één van de uitkomsten uit het klanttevredenheidsonderzoek. Het aantal leden dat tevreden is over de standpunten en de wijze waarop die uitgedragen worden is gestegen van 30 procent in 2011 (uitkomst van een eerder onderzoek) naar zestig procent in 2016.
Medio 2016 heeft de Nederlandse Vissersbond laten onderzoeken hoe leden de organisatie waarderen. Gevraagd is een beoordeling te geven over zaken als dienstverlening, informatievoorziening en het functioneren van het secretariaat. Eén van de uitkomsten is de hogere waardering voor de belangenbehartiging en de wijze waarop de NVB de visserijstandpunten weet uit te dragen.
Inspanningen NVB niet altijd zichtbaar
“We doen het een stuk beter dan zes jaar geleden, maar één op de vijf leden geven ons nog een onvoldoende. We willen natuurlijk van alle leden een voldoende op dit punt,” reageert Vissersbondvoorzitter Johan Nooitgedagt. Relativerend: “Het is voor onze achterban niet altijd direct zichtbaar wat we doen, doordat we vaak niet de barricades op gaan om een zaak te bevechten. Bij veel ontwikkelingen bereiken we soms meer met stille diplomatie. Meestal kiezen we ervoor open de discussie aan te gaan met goede argumenten en uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek. We zitten een groot deel van onze tijd om tafel met belanghebbenden en dat is lang niet altijd zichtbaar. Dat haalt het nieuws niet of pas als een akkoord is bereikt. Als bond moeten we misschien meer over deze processen delen met onze leden.”
Vergrijst de vloot?
Uit het ledenonderzoek komt een beeld naar voren dat er sprake is van een ‘vergrijzing van de vloot’. Van de respondenten is 86 procent veertig jaar of ouder. Het lijkt erop dat de visserman een bedreigde soort wordt; zo niet door de aanlandplicht, Brexit, windparken of Natura 2000 dan wel door een gebrek aan ‘jong bloed’.
Nooitgedagt: “We hebben als NVB juist veel aandacht voor de jonge vissers. De medewerkers van het hoofdkantoor zijn veel op de havens, spreken juist veel jonge leden. Mijns inzien is dat de visserijsector juist weer opbloeit. Het afgelopen jaar was echt goed, er wordt weer gesproken over nieuwbouw. En ik hoor van de scholen dat de belangstelling voor een visserijopleiding opmerkelijk is toegenomen. Misschien moeten we de leeftijdsopbouw van de onderzoeksgroep zo zien: bij een bedrijfsopvolging binnen de familie kiest de overdrager – de vader – vaak voor een rol als walschipper en wordt de opvolger – de zoon – de actief varende schipper. Het ligt dan voor de hand dat de walschipper, die toch al de papierwinkel doet, ook de vragenlijst invult. Dat verklaart de leeftijdsopbouw deels.”
Leden zijn trouwe lezers
Uit het onderzoek komt naar voren dat het weekjournaal van de Nederlandse Vissersbond trouw wordt gelezen. Maar liefst 96 procent van de respondenten leest het wekelijkse nieuws, nog een procentje meer dan ‘lijfblad’ Visserijnieuws.
Bereik Weekjournaal onder leden
“We zijn er trots op dat onze leden op de voet volgen wat we doen en wat er speelt in onze sector. Dat komt heel sterk naar voren. Ons nieuws wordt gezien als actueel, betrouwbaar en relevant. In feite is de nieuwsbrief onlosmakelijk verbonden aan de website, want daar publiceren we de integrale berichten en artikelen. Twee doelstellingen bleken we nog niet te halen: bezoekers langer vasthouden op de website en het bereiken van de gehele bemanning. Om dat eerste punt te verbeteren, staat nu onderaan elk bericht een link die de lezer terug laat klikken naar het weekjournaal dat als pagina in de website hangt. Daarnaast versturen we sinds het najaar het weekjournaal als tekstbestand naar de schepen met e-mail aan boord als ‘kombuis-editie’. We weten dat schippers die versie dan printen en voor hun mensen te lezen leggen in de kombuis. Daarnaast proberen we de bemanningen en het thuisfront meer te bereiken via kanalen als Facebook.”
“Er is nog een belangrijke groep lezers die we weten te bereiken met ons Weekjournaal: journalisten en media. Ook zij zien onze informatievoorziening als betrouwbaar en relevant, want als er nieuws uitbreekt over de visserij, weten de landelijke dagbladen en media zoals het NOS Journaal de Nederlandse Vissersbond te vinden voor een toelichting of interview,” aldus Nooitgedagt.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Johan Nooitgedagt of Derk Jan Berends van de Nederlandse Vissersbond, T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.