In dit weekjournaal onder andere op de brug bij… Jurie van den Berg (NG-1), aandacht voor knelpunten elektronische vangstregistratie, PO IJsselmeer wil compensatie voor zandwinning Markermeer, Nederlandse Vissersbond pleit bij I&W voor doorvaart en medegebruik bestaande windmolenparken, subsidieregeling voor investeringen in apparatuur aan boord opengesteld en honderden vissers demonstreren in Amsterdam.
Uitputting Nederlandse Noordzeequota 5 juni 2018
Wekelijks ontvangen wij van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit een overzicht van de quota voor de Nederlandse visserij en de daarbij behorende uitputting (%). Nederlandse vissersvaartuigen moeten beschikken over voldoende vangstrechten om bepaalde vissoorten te kunnen aanvoeren. Voor een
FISH platform te gast in IJmuiden
Het verhogen van de veiligheid aan boord en het verbeteren van de sociale positie van de visserman zijn de doelstellingen die het FISH Platform nastreeft. Twee maal per jaar komen uit heel Europa vertegenwoordigers van werkgevers, maatschappers, werknemers, overheden en
EMK organiseert geslaagde vistrip voor pers en politici
Er hangt een bepaalde mystiek over de kottervisserij. Veel mensen weten niet wat er op een kotter gebeurt nadat hij één van de Nederlandse havens uitvaart tot het moment dat de kotter aan het einde van de week weer terugkeert.
Op de brug bij… Jurie van den Berg (NG-1)
In de rubriek ‘Op de brug bij…’ maken we nader kennis met een lid van de Nederlandse Vissersbond, om meer te weten te komen van de persoon achter de visser. De 1.350 pk sterke kotter NG-1 ‘Jurie van den Berg’
Aandacht voor knelpunten elektronische vangstregistratie
Het dagelijks correct bijhouden en doorgeven van gegevens via het e-logboek is menig visser een blok aan het been. Toch dient het bijhouden van ‘rompslomp’ een hoger doel: een goed werkend systeem van toezicht en handhaving is een voorwaarde om
Moet ik de NVWA-facturen voor controle handelsnormen betalen?
Die vraag wordt de laatste weken veel gesteld aan de Nederlandse Vissersbond. Het antwoord is ja, de facturen voor de controlewerkzaamheden die de NVWA heeft uitgevoerd bij de aanlanding van vis en garnalen in de periode 2014 tot 2017 dienen
PO IJsselmeer wil compensatie voor zandwinning Markermeer
De Producentenorganisatie (PO) IJsselmeer heeft in een brief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat haar zorgen geuit over de gevolgen van de zandwinning in het Markermeer. De PO IJsselmeer bekommert zich over de negatieve effecten van wederom een dertigjarige
Nederlandse Vissersbond pleit bij I&W voor doorvaart en medegebruik bestaande windmolenparken
Deze week heeft de Nederlandse Vissersbond een zienswijze bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ingediend over de doorvaart en het medegebruik van visserij in bestaande windmolenparken. In de zienswijze pleit de Nederlandse Vissersbond onder andere voor meer wetenschappelijk onderzoek
Subsidieregeling voor investeringen in apparatuur aan boord opengesteld
Op maandag 4 juni jl. is de subsidieregeling ‘Investeringen voor toegevoegde waarde van visserijproducten 2018’ opengesteld voor het indienen van subsidieaanvragen. Met deze regeling wordt subsidie beschikbaar gesteld voor het doen van investeringen in apparatuur aan boord van vissersvaartuigen. Subsidieaanvragen
NVWA gaat illegale staande netten opsporen met drones
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) gaat drones inzetten om illegale netten beter en efficiënter op te kunnen sporen. De controle met drones wordt in eerste instantie als proef ingezet en is, zo vertelt NVWA-woordvoerder Lex Benden aan de Nederlandse
Honderden vissers demonstreren in Amsterdam
Afgelopen zaterdag togen vissers en hun families onder bewind van actiegroep EMK (Eendracht Maakt Kracht) massaal naar Amsterdam om daar te protesteren tegen toenemende windmolenparken op zee en de onwerkbare aanlandplicht. Namens de Nederlandse Vissersbond liepen Johan Nooitgedagt, Derk Jan
ARM-25 bewijst belang van adequaat handelen na uitvallen van AIS
De maritieme politie heeft in november 2016 een proces verbaal opgemaakt tegen John Caljouw. Zijn kotter (ARM-25), toen varende op de Noordzee, zond op maandagavond 7 november ineens geen AIS-signaal (Automatisch Idenitificatiesysteem) meer uit. Caljouw kreeg van het Kustwachtvaartuig Zeearend