De Franse overheid heeft te kennen gegeven dat ze vanaf nu gaat controleren of schepen voldoen aan de ‘C188 regels’. Onduidelijk is of deze controles alleen in havens of ook op zee plaats gaan vinden.
Nederlandse vissers die actief zijn in Franse wateren moeten rekening houden met controles aan boord. Of deze controles alleen in havens of ook in de Franse 200 mijls-zone gaan plaatsvinden, is nog niet duidelijk. Het advies is dat alle vissers die Franse wateren aandoen de zaken goed op orde hebben. De regels gelden voor álle bemanningsleden, zowel loondienstvissers als maatschapsvissers.
Wat u op orde moet hebben
Samengevat schrijft de conventie voor dat u de volgende zaken op orde moet hebben:
- Actuele bemanninglijst (IMO FAL formulier 5)
- Bemanningsleden moeten hun paspoort bij zich hebben
- Bewijzen van medische geschiktheid
- Bemanningscertificaat en vaarbevoegdheidsbewijzen
- Gedocumenteerd werkschema met ten minste 10 uur rust per etmaal / 77 uur rust per week
- Kopieën maatschapscontracten of (collectieve) arbeidsovereenkomsten
- Hoe medische zorg aan boord is geregeld (inclusief certificaten)
- De aanwezigheid van een actuele risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E)
- Certificaten basisveiligheidstraining voor vissers (originele, geen kopieën)
- Kopieën verzekeringsbewijzen SFM
- Kopie polis of verzekeringsbewijs Protection and Indemnity (P&I) of vergelijkbare aansprakelijkheidsverzekering
Maatschapscontract en RI&E
Op dit moment is de Nederlandse Vissersbond samen met SFM en Visned bezig met het aanpassen van het standaard maatschapscontract, in overeenstemming met de C188-regelgeving. Zodra dit document gereed is, zullen we dit beschikbaar stellen. Verder is de risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E) verplicht onder C188. De Sectorraad Visserij laat hiervoor een online tool maken, die komend voorjaar beschikbaar is.
De Work in Fishing Convention 2007 (C188) van de International Labour Organization (ILO) is formeel van kracht sinds 16 november 2017 in de landen die het verdrag hebben geratificeerd, waaronder Frankrijk en Noorwegen. Nederland heeft C188 nog niet geratificeerd.
Let op: basisveiligheid voor vissers
Vissers die hun vaarbevoegdheid hebben behaald via S7 hebben geen certificaat basisveiligheid voor vissers. Ook bij de oudere diploma’s is het belangrijk te controleren of basisveiligheid voor vissers daarbij is inbegrepen.
Meer informatie
U vindt een uitgebreid artikel op vistikhetmaar.nl, het kennisplatform van de Sectorraad Visserij waar de Nederlandse Vissersbond deel van uitmaakt.
Neem voor meer informatiecontact op met T 0527-698151 of per mail secretariaat@vissersbond.nl