De Nederlandse Vissersbond en de Sectorraad Nederlandse Visserij krijgen veel vragen over het EVC-ervaringscertificaat. Moest dit niet een eenvoudige route zijn om een bemanningslid met veel kennis en ervaring – maar zonder diploma – toch aan de juiste papieren te helpen? Het antwoord hierop: in theorie wel, maar in de visserijpraktijk loopt een EVC-traject om een SW6-diploma te bemachtigen aan alle kanten tegen onmogelijkheden aan.
Het EVC-certificaat is een initiatief van de overheid om ervaren werknemers zonder de juiste diploma’s toch dezelfde kansen te bieden als hun gediplomeerde collega’s. Het certificaat moet gelijkwaardig zijn aan een diploma. Zo kunnen gecertificeerde werknemers toch hogerop komen. Deze werknemers zijn interessanter voor werkgevers en dat moet uiteindelijk werkloosheid tegengaan, is de redenering van de overheid.
Kansen voor de visserijsector?
Voor de visserijsector lijkt het EVC-certificaat een interessante alternatieve oplossing voor het probleem van een groeiend tekort aan gekwalificeerd personeel. Maar de vraag is: kan een bemanningslid aan dek met een EVC-certificaat doorgroeien naar een functie op de brug? Er zijn drie belemmerende factoren, waardoor het EVC eigenlijk niet toepasbaar is in de visserij.
Ervaring nodig
In de praktijk is er vooral vraag naar bemanningsleden met een SW6-diploma die inzetbaar zijn als schipper. Dat geeft een visserijonderneming extra flexibiliteit en zekerheid. Op de vloot leeft de gedachte dat wanneer je een paar jaar hebt gevaren als gezel of matroos, je een EVC-certificaat kunt aanvragen en daarmee uiteindelijk de functie van schipper kunt uitvoeren. Deze gedachte gaat voorbij aan het feit dat een bemanningslid die vaart als gezel of matroos niet bevoegd is om zelfstandig taken, zoals wachtlopen, uit te voeren. Zou het bemanningslid ervaring op dat gebied claimen, dan zou hij dus onbevoegde taken verricht hebben.
Zelfwerkzaamheid, examens en kosten
Een ander geluid dat klinkt op de vloot is dat een ervaringscertificaat veel sneller en eenvoudiger geregeld is dan een diploma behalen met een deeltijdopleiding. Aanvragen, oprapen van de deurmat en klaar. Dat is een misvatting. Ook bij een EVC-traject komt er heel veel werk op het bordje van de aanvrager, zoals zelf een portfolio samenstellen en bewijzen verzamelen, verslagen te schrijven etc. Ook moet de aanvrager een aantal examens doen, bijvoorbeeld in vakken als Nederlands of rekenen. Daarnaast moeten alle verplichte STCW-certificaten behaald zijn. Kortom, ook voor het EVC moet hard gewerkt worden en kost het veel tijd, net als een reguliere deeltijdopleiding. Tel daarbij op dat een EVC-traject ook kostbaar is, al snel zo’n 2.500 euro. Dan blijft er weinig over van het voordeel van EVC ten opzichte van een reguliere opleiding.
Wetgeving maritieme wereld
De derde belemmerende factor is de wet- en regelgeving. Juist in de maritieme wereld gelden verschillende wetten en reglementen waarmee rekening gehouden moet worden. De eisen die vanuit dat kader gesteld worden aan het EVC-certificaat zijn streng en complex. Bovendien dienen de reguliere opleidingsinstellingen te controleren of aan alle eisen is voldaan om het certificaat te kunnen verzilveren. Want hoewel de overheid eenzelfde status wil verbinden aan het certificaat als aan het reguliere diploma, erkennen de inspectie-instanties alleen het reguliere diploma. Vanwege de complexiteit hebben veel MBO-onderwijsinstellingen besloten om geen EVC’s in behandeling te nemen voor verzilvering, waardoor na het behalen van een EVC een diploma verkrijgen lastig is.
Ervaringsprofiel
Wat wel als een interessante nieuwigheid wordt gezien is het ervaringsprofiel. Deze profielen werden aanvankelijk gebruikt voor het EVC-traject. Op basis van zo’n profiel is het mogelijk om voor deeltijdonderwijs bepaalde vrijstellingen voor examens te krijgen, waardoor het onderwijstraject qua duur kan worden ingekort. Wie hier meer over wil weten, kan contact opnemen met de onderwijsinstellingen.
Meer informatie
Voor meer informatie of vragen over andere bemanningszaken neemt u contact op met T 0527-698151 of per mail secretariaat@vissersbond.nl.