Traditioneel is Nederland sinds 1926 sterk vertegenwoordigd op de belangrijkste Europese voedselbeurs, de Grüne Woche in Berlijn. Landbouw en veeteelt voeren daarbij de boventoon, maar dit jaar heeft kaasmeisje Frau Antje het podium gedeeld met haringmeisje Annemiek om de Nederlandse Noordzeevis te promoten.
De beurs trok tussen 18 en 27 januari ongeveer een half miljoen bezoekers. Het Nederlands Visbureau heeft zich tot doel gesteld om de productgroep vis en de vissector als aanvulling op al het voedsel vanaf het land onder de aandacht te brengen.
Pulsvisserij in beeld
De Duitse landbouwminister Christian Schmidt opende samen met zijn Nederlandse collega Carola Schouten het Holland Paviljoen. De eerste beursdag wordt afgesloten met een borrel voor officials. Om ook een inhoudelijk boodschap mee te geven is – voorafgaand aan de uiteindelijk negatieve stemming in EU parlement op 16 januari – gezorgd voor een informatiezuil en een schaalmodel van de puls, dat door het Visserij Innovatiecentrum in Stellendam beschikbaar gesteld was. Dit zorgde voor veel gespreksstof bij de officials op de eerste beursdag en bezoekers.
Hoe nu verder?
Na de eerste beursdag vindt jaarlijks het Trade Dinner plaats op uitnodiging van het ministerie van LNV. Agnes Leewis van het Visbureau sprak met haar tafelgenoot Jan Huitema (Europarlementslid namens de VVD) daarbij uitvoerig over ‘hoe nu verder’ met het dossier pulsvisserij. De eerste actie is nodig op 1 februari, want dan brengt Gabriel Mato, rapporteur Technische Maatregelen namens het Europarlement, een bezoek aan onder meer het Visserij Innovatiecentrum in Stellendam. Huitema is daar ook bij aanwezig. Hij neemt zoveel mogelijk collega-EP’ers mee te nemen voor een feitelijke kennismaking met de puls.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Johan Nooitgedagt van de Nederlandse Vissersbond, T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl