ProSea – voluit Stichting ProSea Marine Education – wil kennis over duurzaam werken op de zee bereikbaar maken voor zeevarenden. In opdracht van de Sectorraad Visserij is ProSea onder meer actief met het beheren van vistikhetmaar.nl, het laagdrempelige kennisplatform voor actieve en aankomende vissers. Eén van de drijvende krachten achter dit platform is Tim Haasnoot, onderzoeker, projectmanager en telg uit een vissersfamilie. Deze week gaf hij een toelichting op de activiteiten van ProSea voor de visserijsector aan de ledenraad van de Nederlandse Vissersbond. Tijd voor een kennismaking.
Tim Haasnoot (27) woont samen met zijn vriendin in Leiderdorp, onder de rook van Den Haag en vlakbij vissersdorp Katwijk. Zijn opa was schipper op een hektrawler en zelf heeft hij zijn affiniteit met de visserij mee laten wegen in zijn studiekeuze en afstudeeronderwerp. Dat leverde in 2015 al een interessante en alarmerende kijk over de grens op.
“In Nederland was en is men erg enthousiast over de pulsvisserij, maar ik merkte dat er in andere landen vooral vraagtekens waren. Dat was het gevolg van een gebrek aan kennis en context – over de grens weet en begrijpt niemand dat het verkrijgen van een ontheffing voor veel Nederlandse visserijbedrijven het laatste redmiddel was,” legt Tim uit.
Trots op innovatie en efficiëntie
De weerstand is ook een reactie op de, volgens sommigen, arrogante houding van Nederland. “Dat laatste komt vooral voort uit een cultuurverschil. In Nederland hechten we veel waarde aan innovatie, efficiëntie en rendement. Daar zijn we trots op. Maar kom je zuidelijker, dan zijn dat juist zaken waar men minder waarde aan hecht. Daar draait alles om traditie en ambachtelijkheid.”
“Kom je zuidelijker, dan zijn dat juist zaken waar men minder waarde aan hecht. Daar draait alles om traditie en ambachtelijkheid.”
In zijn afstudeerscriptie van 126 pagina’s over de pulsvisserij heeft hij drie jaar terug gewezen op de spanningen. “Heel weinig vissers hebben het gelezen, niet uit onwil, maar omdat het een lang, Engelstalig rapport is en niet iedereen van het bestaan heeft afgeweten. Dat is jammer, want het geeft een duidelijk overzicht van al het gedane onderzoek en draagt bij aan het verklaren van de weerstand. Na mijn studie is dat gegeven blijven knagen. Er is veel informatie en kennis van en voor de visserij en maritieme sector, maar die is vaak niet of moeilijk toegankelijk.”
Duurzaam werken
Van het ontsluiten van informatie en kennis heeft Tim nu bij ProSea zijn werk gemaakt. De stichting wil informatie over duurzaam werken in de maritieme wereld bereikbaar maken voor iedereen die daar behoefte aan heeft. “Duurzaamheid staat daarbij centraal, niet alleen ecologisch, maar ook sociaal en financieel. Voor de visserij betekent dit: hoe kunnen vissers goed en veilig hun werk doen, hoe kunnen we visbestanden goed beheren en hoe doen we dat op een manier dat er een goede boterham mee te verdienen is en blijft.”
Legoblokken
Eén van de belangrijkste resultaten van Vist ik het maar is het standaardiseren van lesmateriaal voor de vijf visserijscholen in Nederland. “Dat is nu helemaal digitaal en modulair, dus volgens het legoblok-principe. De scholen kunnen die blokken gebruiken waar hun leerlingen behoefte aan hebben.
“Elk kennisdossier wordt ingeleid met een filmpje van Cees en Cornelis. Vervolgens kunnen vissers binnen het kennisdossier kiezen welk artikel met meer diepgang ze willen lezen.”
Dat zie je ook terug op Vist ik het maar, daar werken we met kennisdossiers. Deze kennisdossier bevatten informatie over actuele thema’s binnen de Nederlandse visserij. Een visser die iets specifieks wil weten, kan nu op een centrale plek opzoek naar informatie. Elk kennisdossier wordt ingeleid met een filmpje van Cees en Cornelis, de gezichten van Vist ik het maar. Vervolgens kunnen vissers binnen het kennisdossier kiezen welk artikel met meer diepgang ze willen lezen.”
Vist ik het maar is van de Sectorraad Visserij, het verband van de Redersvereniging voor de Zeevisserij, de Nederlandse Vissersbond, VisNed en het CNV. Omdat dit kennisplatform betere werkcondities door betere kennisdoorstroming in de sector beoogt, wordt dit ondersteund vanuit het EFMZV, het Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij. Voor dit jaar en de aankomende jaren is de koers voor het Vist ik het maar-platform geformuleerd met vijf doelstellingen.
Wetenschap ontsluiten
“De eerste is structuur aanbrengen in het ontsluiten van wetenschappelijk onderzoek. Dus het maken van makkelijk leesbare doorvertalingen van soms taaie onderzoeksrapporten waarin wel veel nuttige, leerzame uitkomsten staan. Punt twee is het samenstellen van kennisdossiers. Te denken valt aan een dossier over de Risico-Inventarisatie en -Evaluatie, de Aanlandplicht, Netinnovaties en mogelijk de Brexit.”
Het nieuwe kennisdossier ‘Wind op zee’ is nu online! Waarom offshore windparken? Wat zijn de plannen voor de Noordzee? En hoe zit het dan met de ruimte op de Noordzee voor vissers? Lees het op ”Vist ik het maar”: https://t.co/PTaJVyWpWi pic.twitter.com/kKbNhWvDk6
— vistikhetmaar (@vistikhetmaar) 23 februari 2018
Bijeenkomsten
“Punt drie is het organiseren van themadagen en masterclasses voor vissers. Bij dat eerste kun je denken aan de themadag over innovatie in de visserij, die de ABN-AMRO recent heeft gehouden. Ook willen wij een cursus ontwikkelen voor jonge, ambitieuze vissers die opzoek zijn naar wat extra uitdaging, bijvoorbeeld een korte cursus over ondernemerschap voor zoons die het bedrijf van de vader willen overnemen.”
Mannetje op de kade
Punt vier is vergelijkbaar met de actievere werkwijze van de Nederlandse Vissersbond. Tim: “Dat noemen we het ‘mannetje op de kade’. Als Vist ik het maar gaan we vaker ons gezicht laten zien op vrijdagochtend in de haven. We willen meer direct contact met de vissers, we willen feedback, vragen en opmerkingen waarmee we verder kunnen. We willen vissers zelf betrekken bij de inhoud en het functioneren van hun platform. Overigens werken we ook zo samen met de Nederlandse Vissersbond. Hierin willen we meer kennis delen en meer afstemmen. De Nederlandse Vissersbond is tenslotte mede eigenaar van het platform.”
Innovatie in lespakket
“Tenslotte is de vijfde doelstelling het uitbreiden en up-to-date houden van het lesmateriaal. Er wordt volop geïnnoveerd, er zijn nieuwe tuigen, nieuwe netten. Daar is nog te weinig over geschreven en gevisualiseerd voor het onderwijs.”