Tijdens het Tweede Kamerdebat ‘Vervuiling Waddenzee’ werd duidelijk dat het door MSC -de veroorzaker van de containerramp boven de Waddeneilanden op 2 januari- ingeschakelde expertisebureau BMT om tafel wil met elke visser die een schadeclaim heeft ingediend om tot een redelijke en snelle afhandeling te komen. Daarnaast start binnenkort een pilot ‘Hotspot Net-catching’ voor het gericht vissen op afval afkomstig uit de MSC Zoe containers.
Schadeclaims
Op dit moment zijn er dertig schadeclaims ingediend door vissers die vooral schade hebben geleden aan netten en tuigen door rondzwervend afval of stukken containers. De middag voorafgaand aan het debat ontving minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) een bericht van het expertisebureau BMT dat door reder MSC is ingeschakeld. BMT heeft aan minister Schouten laten weten met alle vissers die een schadeclaim hebben ingediend een afspraak te willen maken om tot een snelle en redelijke afhandeling van de schade te komen.
Afval vissen
Meerdere malen heeft de Nederlandse Vissersbond de wil van vissers aangegeven om gericht op afval te vissen. Ook daar werd tijdens het debat ‘Vervuiling Waddenzee’ gehoor aan gegeven. Zo vertelde minister Schouten dat er binnenkort een pilot ‘Hotspot Net-catching’ start waarmee vissers de mogelijkheid hebben om te helpen bij het gericht vissen op resten afval afkomstig uit de MSC Zoe containers. Als de pilot wordt opengesteld, kunnen vissers zich hierop inschrijven. Uiteraard is bij deelname aan de pilot een ontheffing van ILT, een schriftelijke opdracht van BMT, een verklaring van de verzekeraar en een weekendontheffing van het ministerie benodigd. Als het zover is, zal de Nederlandse Vissersbond haar leden daarover informeren en assisteren waar nodig.
Fishing for Litter
Ook het Fishing for Litterproject staat onder druk nu de vissers meer afval aan boord moeten verwerken dan ze lief is. Meerdere Kamerleden stelden hier kritische vragen over. Minister Schouten gaf aan te begrijpen dat de kosten voor het opvissen van afval stijgen door de containerramp. Echter wil het ministerie eerst de kosten verhalen op de veroorzaker van de afval (MSC), alvorens ze zelf de knip trekken.
Minister Schouten vindt het wel belangrijk dat het project Fishing for Litter doorgang vindt. Voor 2019 tot 2021 is er een subsidiebedrag van € 90.000,- beschikbaar. Voor 2022 en 2023 is er € 60.000,- ingecalculeerd. “Maar”, zei minister Schouten, “er komt een evaluatie van het project in 2020. Dan kunnen we met elkaar bezien wat het Fishing for Litterproject betekent en kunnen we kijken naar de hoogte van het bedrag dat beschikbaar is.”
Bergingswerkzaamheden
Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) vertelde tijdens het debat dat er tot en met 10 mei 2019 in totaal 288 delen van unieke containers zijn geborgen. Het onderzoek om in kaart te brengen waar het afval ligt op de bodem van de Noordzee en Waddenzee loopt nog en zal net zoals de bergingswerkzaamheden binnenkort worden afgerond.
Schade melden
De Nederlandse Vissersbond blijft vissers die schade op hebben gelopen oproepen om het schadeformulier in te vullen. Leden die schade aan hun kotter, tuigen of netten hebben door ronddrijvend afval of containers van de MSC Zoe kunnen samen met Egbert van der Tuin van de Nederlandse Vissersbond het schadeformulier invullen.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Johan Nooitgedagt of Egbert van der Tuin via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.