Als het aan de sociale partners in de zeescheepvaart ligt dan gaat er de komende jaren veel veranderen op het gebied van maritiem onderwijs. De werkgevers- en werknemersorganisaties in de koopvaardij, zeevisserij en waterbouw, hebben een gezamenlijk beroepscompetentieprofiel ontwikkeld voor een maritiem officier nieuwe stijl, die in deze sectoren zowel in nautische als maritiem-technische beroepen kan werken. In de opleiding zal meer aandacht zijn voor het ontwikkelen van vaardigheden die passen bij het beroep van maritiem officier in de 21e eeuw. Deze week werd het profiel overhandigd aan de maritieme opleiders in Nederland. Johan Baaij was namens de Nederlandse Vissersbond aanwezig.
Toekomst gericht opleiden
Het nieuwe beroepscompetentieprofiel houdt in welke kennis en vaardigheden aan de toekomstige (21e eeuw) maritiem officier worden gevraagd. Het zijn de werkgever en werknemers in de maritieme sectoren die daarvoor aan de lat staan. De afgelopen maanden is er door deze partijen hard gewerkt aan het profiel. De inbreng van de zeevisserij vond plaats door de Stichting Sectorraad Visserij waar ook de Nederlandse Vissersbond actief aan heeft bijgedragen.
Wat gaat er veranderen voor de visserij?
De zeescheepvaart is een kleine specifieke sector die zich kenmerkt door niche opleidingen met kleine aantallen leerlingen, die opleiden voor functies waaraan internationale eisen worden gesteld. Voor het level playing field van de Nederlandse zeescheepvaart is het van belang om deze opleidingen en uitstroom richtingen in stand te houden, de kwaliteit daarvan te borgen en in het kader van een leven lang leren te zorgen voor voldoende doorstroommogelijkheden binnen de zeescheepvaartsector. De huidige situatie, met weinig leerlingen in specifieke maritieme opleidingen en een te versnipperd aanbod, is niet veel langer houdbaar. Daarnaast hebben werkgevers in alle sectoren specifieke wensen voor verdieping die niet meer in de huidige situatie door het onderwijs kunnen worden aangeboden.
Dit verklaart de noodzaak en doelstelling om een breed BCP te ontwikkelen vanuit de wens van sectoren om doorstroom van de ene naar de andere sector te bevorderen, de kwaliteit van de beroepsopleiding op een hoog niveau te borgen en in het kader van macro doelmatigheid te komen tot clustering van een aantal kwalificatiedossiers en/of opleidingen.
De zeevarende opleidingen behoren al jaren tot de MBO opleidingen met de zwaarste studiebelasting. Het realiseren van alle wensen binnen de huidige volledig duale structuur is eigenlijk geen optie. Tegelijkertijd wordt de duale structuur als belangrijk gezien voor een brede instroom, (keuze nautisch of technisch kan gedurende de opleiding nog worden gemaakt), het verkrijgen van een breed begrip van de totale bedrijfsvoering aan boord en “last but not least” een duale inzetbaarheid op schepen waar die behoefte bestaat. Met dit alles als uitgangspunt wordt nu gesproken over een semi duale structuur voor MBO 3 en MBO 4, waarbij studenten in het eerste deel van de opleiding duaal worden opgeleid tot het niveau van de wachtbevoegdheden voor dek en machinekamer (operational level). Vervolgens wordt in het tweede deel van de opleiding maar voor een van beide disciplines opgeleid voor de eindbevoegdheid (managementlevel). In dit model blijven de beide stages wel duaal van karakter in verband met het kunnen verkrijgen van de duale aanvangsbevoegdheden. De Specialisatie voor koopvaardij, visserij of waterbouw, die eigenlijk alleen aan de nautische kant relevant is, zou moeten gaan plaatsvinden na afronding van de brede basis.
Voor de visserij opleidingen op MBO 2 (SW6) niveau wordt momenteel verkend in hoeverre het mogelijk is om deze te integreren met koopvaardij en waterbouw. Hierover vindt vandaag (13 juni 2019) een vervolggesprek plaats, waaraan Derk Jan Berends deelneemt namens de Sectorraad en de Nederlandse Vissersbond.
Meer informatie
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Johan Baaij of Derk Jan Berends, T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.