Seefischereibetrieb Hecht GmbH heeft afgelopen week voor haar vier kotters onder Duitse vlag een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) programma opgezet. “Een RI&E is met name een middel, gericht op het vergroten van de veiligheid aan boord, daarnaast is het ook nog eens een verplichting geworden om dit programma in bezit te hebben” aldus Willem Snoek, mede-eigenaar. De Nederlandse Vissersbond hielp bij het opstellen van de RI&E.
Wat is een RI&E?
Een RI&E is niets anders dan het in kaart brengen van de risico’s voor de opvarenden aan boord en maatregelen treffen om die risico’s te verminderen. Dat kan eenvoudig aan de hand van de online digitale branche RI&E kotters die de Stichting Sectorraad Visserij vorig jaar heeft gelanceerd. Aan de hand van vragen kan de schipper en bemanning in slechts een paar uur tijd de belangrijkste risico’s voor de veiligheid van alle opvarenden in kaart brengen en een start maken met het treffen van de noodzakelijke maatregelen. Een RI&E is een voortdurend proces waarbij de schipper en de gehele bemanning betrokken moet worden om het beste resultaat te bereiken. Op de website van www.vistikhetmaar.nl treft u uitgebreide informatie aan.
Nut en noodzaak
Iedere visser of beter iedere opvarende, weer veilig thuis laten komen. Dat is in het kort gezegd het doel van een RI&E. Het is niet zo dat een RI&E voorkomt dat er ooit een ongeval plaatsvindt maar het beperkt wel het risico erop. Om die reden heeft de Nederlandse overheid een RI&E ook verplicht gesteld (Arbowet) voor elk bedrijf met werknemers. Een visser die in een maatschap werkt wordt onder de Arbowet ook gezien als werknemer, waarbij de maatschap wordt gezien als werkgever. De maatschap is dus verantwoordelijk voor veilige arbeidsomstandigheden aan boord en voor het aanstellen van een preventiemedewerker. Als maatschap is het een prettig gevoel om te weten dat je met behulp van de RI&E er zoveel mogelijk aan gedaan hebt om de werkomstandigheden aan boord voor de bemanning en andere opvarenden zo veilig mogelijk te maken.
De overheid kan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) opdracht geven om te controleren op het naleven van de Arbowet. Tijdens deze inspecties zijn ze bevoegd om een boete uit te delen indien een (correct ingevulde) RI&E en/of bijbehorend plan van aanpak ontbreken. Daarnaast kan een verzekering besluiten geen geld uit te keren bij een ongeval zodra duidelijk is dat er geen RI&E is uitgevoerd.
Hoe Rederij Hecht het aangepakt heeft
Willem Snoek doet verslag:
Hoe ben je begonnen?
“Allereerst hebben wij als bedrijf het gehele (werk) proces aan boord van het schip in kaart gebracht. Op die manier kom je goed te weten, waar de minste, maar ook verhoogde veiligheid risico’s zitten. Daarnaast is de taakverdeling (en bijbehorende verantwoordelijkheden) van de bemanning, eens goed omschreven. De Nederlandse Vissersbond heeft deze stukken verwerkt in de digitale RI&E.
Hoeveel tijd neemt het in beslag?
Het vergt toch wel één werkdag tijd, om de volledige RI&E te beschrijven en aan te vullen.
Onze aanbeveling is dan ook om divers fotomateriaal van je eigen schip mee te nemen, en daar de instructiekaarten op te baseren. Op die manier kun je praktische voorbeelden, voor je huidige en toekomstige bemanning, eenvoudig laten zien.
Kwam er nog iets verrassends uit de RIE?
Het meest verrassende wat tijdens de inventarisatie boven water kwam drijven, is dat er in de visserij gerust wel een duidelijk taakverdeling, met bijbehorende afspraken, is gemaakt. Echter, is dit vaak niet schriftelijk vastgelegd. En dit is toch wel jammer, en volgens de RI&E ook noodzakelijk. Het is dus van wezenlijk belang om dit onderwerp ter hand te nemen.
Hoe was de begeleiding?
Door de nodige voorkennis, over dit onderwerp van de Nederlandse Vissersbond, hoeft het niet moeilijk te zijn om de zaken rondom RI&E voor iedere kotter snel en eenvoudig goed op de rit te krijgen”.
Wij helpen u graag!
Wij begrijpen als belangenbehartiger en dienstverlener heel goed dat het opstellen en onderhouden van de RI&E door de schipper en bemanning vaak gezien wordt als het zoveelste verplichte nummer. “Een extra papiertje maakt het aan boord echt niet veiliger” horen wij vaak van vissers en dat is ook zo. Maar het hele RI&E proces goed doorlopen leidt altijd wel tot nieuwe inzichten en verbeteringen aan boord die de veiligheid en het welzijn aan boord vergroten. “Een RI&E opstellen met het online instrument branche RI&E kottervisserij kan vrij eenvoudig zelf maar vaak is het wel handig om daar hulp bij te vragen. Wij helpen u daar graag bij” aldus de Nederlandse Vissersbond.
Voor meer informatie
Heeft u vragen of wilt u begeleiding bij het opstellen van een Risico Inventarisatie en Evaluatie voor uw kotterbedrijf? Neemt u dan gerust contact op met T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.