Vissers die aan boord van een grote kotter de functie van schipper, in onbeperkt vaargebied, willen vervullen moeten in het bezit zijn van een SW5 diploma met specifieke vaartijd. Het aanvragen van een vaarbevoegdheid voor een schipper levert soms problemen op, omdat het diploma niet aan de wettelijke eisen voldoet en/of de opgebouwde vaartijd als plaatsvervangend schipper niet meetelt. ROC Urk is gestart met een nieuwe opleiding SW5+, die ervaren vissers en schoolverlaters opleidt tot schipper-machinist op mbo-3 niveau, met een diploma dat aan alle eisen voldoet. Het probleem van de vaartijd van ervaren schippers moet nog worden opgelost.
SW5 plus opleiding
Hiervoor is door enkelen binnen het ROC Urk een oplossing bedacht: een SW5+ opleiding. Deze opleiding is hetzelfde als de reguliere SW5 opleiding maar, naar aanleiding van de wijzigingen, een toevoeging met alle benodigde certificaten. Denk hierbij aan: basic safety fisheries (BSF), brandbestrijding voor gevorderden (AFF), medische eerste hulp aan boord (MFA), medische zorg aan boord (MC) en reddingsmiddelen (SCRB). Het is een bedrijfsopleiding die twee jaar duurt waarbij er continue een afwisseling is van werken en leren. Het is een diverse groep die vorige week met deze opleiding gestart is, namelijk vissers die al jaren varen en schoolverlaters. Voorwaarde is dat men beschikt over een SW6 diploma.
Voorlichting bemanningseisen
Op verzoek van het ROC Urk hebben Nathanael Middelkoop van VisNed en Ruth Roman van de Nederlandse Vissersbond, aan studenten uitleg gegeven over de nieuwe vereisten waar KIWA momenteel aan toetst bij het aanvragen van een vaarbevoegdheid.
Nathanael en Ruth hebben de studenten aangeboden om hen te helpen en te begeleiden bij het aanvragen en de mogelijkheden te verkennen die er zijn als hun opleiding nog niet is afgerond. Welke stappen kunnen ze het beste maken om tot een bepaalde functie te komen, maar ook hoe het nu verder gaat als de opleiding is afgerond. “Het geeft voldoening om vissers en schoolverlaters te kunnen inlichten over wat de mogelijkheden voor hen zijn. Vaak zijn er zaken onduidelijk, vooral betreffende de regelgeving. Om dan duidelijkheid en richtlijnen te kunnen aanbieden en met hen in gesprek te gaan, is iets dat aan beide kanten een positief leereffect heeft. De mogelijkheden die men heeft na het behalen van hun SW5+ diploma, is ook zeker iets waar we al mee moeten beginnen als zij nog bezig zijn met de opleiding. Het behalen van een opleiding is één, maar daarna gaat het om het verkrijgen van de gewenste vaarbevoegdheid en daar is meer voor nodig; vaartijd”, aldus Ruth Roman, medewerker bemanningszaken bij de Nederlandse Vissersbond.
Probleem met vaartijd
Daar doet namelijk het volgende probleem zich voor. Stel een visser vaart al 10 jaar op een grote kotter (tot 45 meter)_ en heeft een vaarbevoegdheid als schipper voor beperkt vaargebied (tot 30 mijl) . Hij gaat nu de SW5+ opleiding volgen tegelijk met iemand die net zijn SW6 diploma heeft gehaald zonder werkervaring en ze slagen beiden. Op het moment dat ze beiden aanvraag doen voor een vaarbevoegdheidsbewijs, staat de teller voor wat betreft de vaartijd van beide op nul. De ervaren schipper moet, net als de schoolverlater, eerst weer 3 jaar als plaatsvervangend schipper varen voordat hij zijn schipper vaarbevoegdheid kan krijgen. Voor iemand die al jaren ervaring heeft als plaatsvervangend schipper, weliswaar in beperkt vaargebied, is dat erg moeilijk te bevatten. In feite is er voor de Overheid bij het verstrekken van een vaarbevoegdheid geen verschil tussen een schoolverlater en een ervaren visserman die al jaren als plaatsvervangend schipper of schipper op een kleiner vaartuig (tot 24 meter) dienst doet. Dat is natuurlijk vreemd.
Werken aan een oplossing
Het probleem van de vaartijd moet worden opgelost. De behoefte op de vloot aan gekwalificeerde schippers (SW5 niveau) is groot en de vaartijd van een ervaren schipper zou mee moeten kunnen tellen voor de vaartijd. Momenteel vormt het een blokkade die geslecht moet worden. In de Stichting Sectorraad Visserij, waarin VisNed en de Nederlandse Vissersbond vertegenwoordigd zijn, zal gesproken worden om te proberen om de vaartijd die men opgebouwd heeft op het oude niveau te mogen meetellen bij de eerste aanvraag op het nieuwe niveau.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ruth Roman (medewerker bemanningszaken), Johan Baaij of Derk Jan Berends, T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.