Het maken van een RI&E in gezelschap van andere kottereigenaren, het blijkt een succesformule te zijn merkt de Nederlandse Vissersbond. Naar aanleiding van de presentatie van RI&E-specialist Ruth Roman op de afdelingsvergaderingen zijn er inmiddels zeven RI&E-groepssessies ingepland met vier tot tien kottereigenaren.
RI&E-groepssessie Zoutkamp/Lauwersoog
Afgelopen vrijdag was zo’n groepssessie. Zeven kottereigenaren uit Zoutkamp en Lauwersoog kwamen samen voor het ieders voor zich maken van de RI&E. Ruth Roman assisteert ze daarbij. “Ik begin altijd met een kort en krachtig verhaal over het nut en de noodzaak van de RI&E aan boord. Daarna start ieder zijn eigen laptop op en lopen we gezamenlijk door de online tool RI&E Kottervisserij”, vertelt Ruth.
Elkaar versterken
De groepssessies bieden gemak op verschillende fronten. “Naast dat de kottereigenaren met een printklare RI&E naar huis gaan, is het fijne van de groepssessies dat de vissers met elkaar in gesprek gaan over de veiligheid aan boord van hun kotter. Wat voor de één een risico aan boord is, heeft de ander met een simpele aanpassing opgelost. Zo helpen ze elkaar”, vertelt Ruth.
Jomperhaak
Als voorbeeld noemt Roman de jomperhaak. “Vanuit de RI&E mag de jomperhaak niet onverwachts losschieten. Tijdens de groepssessie werd duidelijk dat elke visser een andere jomperhaak had. De één dacht dat een gecertificeerde haak voldoende is voor de RI&E. Dat werd al gauw gecorrigeerd door een andere visser. Hij had er een aanpassing aan gemaakt, zodat het risico van losschieten is verholpen. Ze versterken elkaar enorm door die discussies”, legt Ruth uit.
Vijf uur
Een groepssessie duurt gemiddeld vijf uur, waarna de kotereigenaren met een printklare RI&E en plan van aanpak naar huis gaan. Daarnaast biedt de Nederlandse Vissersbond een map aan, met daarin alle belangrijke documentatie die vanuit de RI&E Kottervisserij verplicht zijn om aan boord te hebben gebundeld. “Voeg de uitgeprinte RI&E en het plan van aanpak toe aan deze map en de vissers voldoen aan de wetgeving. Uiteraard moet het plan van aanpak vervolgens wel uitgevoerd worden en vooral moet daar ook de bemanning bij betrokken worden. Het is een eerste stap maar het is belangrijk dat de RI&E doorlopend aandacht krijgt binnen het visserijbedrijf. RI&E is een hulpmiddel om de veiligheid en het welzijn van de bemanning te verhogen”, aldus Ruth.
RI&E is verplicht
Het is verplicht om een RI&E aan boord te hebben. Het niet hebben van een RI&E kan ernstige gevolgen hebben voor het visserijbedrijf. Zo kan de verzekeringsmaatschappij bij het ontbreken van een RI&E besluiten om niet uit te keren na een ongeval. Daarnaast is het verplicht vanuit de Arbowet en het onlangs aangepaste Work in fishing convention (C188)-verdrag. Het aangepaste verdrag vergroot de kans dat zeevissersvaartuigen door de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport ( ILenT) geïnspecteerd worden op onder andere het aan boord hebben van de RI&E.
Aan de slag met de RI&E
De Nederlandse Vissersbond raadt alle kottereigenaren daarom aan om de RI&E zo snel mogelijk in orde te maken. Vissers die er zelf thuis mee aan de slag willen, kunnen een beroep doen op de online documentatie op Vistikhetmaar. Diegene die alleen of in groepsverband geholpen willen worden met het invullen van de RI&E kunnen zich wenden tot de Nederlandse Vissersbond.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Ruth Roman via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.