Rijkswaterstaat heeft de Waddenvereniging, Stichting De Noordzee en de Nederlandse Vissersbond uitgenodigd om te praten over het bergen van afvalrestanten van de ramp met de MSC Zoe. Dit naar aanleiding van de brief die de drie organisaties eind vorig jaar hierover hadden ingediend. De gezamenlijke brief is opgesteld naar aanleiding van nieuwe meldingen van vissers welke hun netten kapot getrokken hebben als gevolg van het nog resterende afval afkomstig van de MSC Zoe.
Containerramp MSC Zoe
Het containerschip MSC Zoe verloor in de nacht van 1 op 2 januari 2019 op verschillende plekken boven de Waddeneilanden in totaal 342 containers. Hiermee kwam circa 3 miljoen kilo aan afval, bestaande uit containers inclusief inhoud en containerdelen, terecht in zee.
Na de ramp werden verschillende bergingsacties op touw gezet om zo snel mogelijk al het afval uit zee te halen. Vissers hielpen de weken en maanden na het incident massaal met het opruimen van de containerstukken en het drijvende afval. Zo zijn verschillende kotters uit onder andere Wieringen, Harlingen, Zoutkamp en Lauwersoog in de dagen na de ramp naar zee gegaan om zo veel van het drijvende afval op te vissen. Ook werden vissers betrokken bij gerichte bergingswerkzaamheden via onder andere het project ‘Hot Spot Net Catching’.
Alle bergingswerkzaamheden hebben ertoe geleid dat een grote hoeveelheid afval inmiddels is geborgen. In totaal zijn (resten van) 299 containers van de 342 containers teruggevonden. Dat betekent dat er nog behoorlijk wat afval nog in zee rondzwerft. Naar schatting is er ongeveer 800.000 kg afval blijven liggen. Via onder andere CleanUpXL, een project van de Waddenvereniging, Stichting De Noordzee, Stichting Duik de Noordzee schoon en de Natuur- en Milieufederaties, worden bergingswerkzaamheden opgezet om ook dit afval op te ruimen.
Nog steeds schade
Vissers ondervinden veel hinder en schade van de ramp. Gedurende de maanden na de ramp zijn de nodige claims voor schade aan kotters, netten en tuigen dan ook ingediend bij reder MSC. Ook nu nog, ruim 2 jaar na de containerramp, wordt er regelmatig afval afkomstig van de MSC Zoe opgevist door de vissers.
Vissers lopen daarnaast geregeld schade op aan de netten als gevolg van achtergebleven containers en containerdelen. Na verschillende meldingen van schade eind vorig jaar, heeft de Nederlandse Vissersbond contact gezocht met Rijkswaterstaat om na te gaan of er schadevergoedingen beschikbaar zijn voor de vissers.
Daarnaast is samen met de Waddenvereniging en Stichting de Noordzee een brandbrief naar Rijkswaterstaat gezonden. Met deze brief is gevraagd naar beschikbare vergoedingen en is gevraagd naar de wijze waarop het afval moet worden verwerkt, dat door de vissers wordt opgevist en wat door het project CleanUpXL aan wal wordt gebracht.
Reactie Rijkswaterstaat
In een brief, die wij vorige week hebben ontvangen, reageert Rijkswaterstaat op onze verzoeken. Reder MSC heeft in totaal 3,4 miljoen Euro schade vergoed aan het Rijk. Dit bedrag moet alle kosten die zijn gemaakt voor het bergen van het afval afkomstig van de MSC Zoe compenseren. De brief van Rijkswaterstaat kunt u hier lezen.
Rijkswaterstaat geeft aan dat door MSC een bedrag van € 268.000,00 is betaald aan de vereniging van kustgemeenten (KIMO). Dat bedrag komt ten goede aan het ‘Fishing for Litter’ project, waarbij vissers kosteloos het opgeviste afval aan wal kunnen zetten. Ook is er een bedrag van € 217.800,00 beschikbaar voor toekomstige bergingsacties vanuit het Rijk, waarmee het resterende afval afkomstig van de MSC Zoe van de zeebodem geruimd kan worden. De verwerking van het afval dat door het project CleanUpXL aan wal wordt gebracht én de recent gemelde schades aan de netten van vissers als gevolg van afval afkomstig van de MSC Zoe kunnen helaas niet worden vergoed vanuit de beschikbare gelden.
Rijkswaterstaat nodigt partijen uit om in gesprek te gaan, om zo te kijken in hoeverre de gevolgen van de ramp met de MSC Zoe zoveel mogelijk te beperken zijn. Dit kan onder andere door informatie te delen met elkaar, zodat het beschikbare budget voor nieuwe bergingswerkzaamheden zo effectief mogelijk kan worden ingezet.
Momenteel zijn wij, samen met de Waddenvereniging en Stichting De Noordzee, in afwachting van een uitnodiging voor nadere gesprekken met Rijkswaterstaat. We zullen daarbij blijven benadrukken dat vissers veel schade en hinder blijven ondervinden als gevolg van de containerramp. Duidelijk is wel dat een schadevergoeding dus niet mogelijk is.
Voor meer informatie
Contact opnemen met het team Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid, vragen naar Johan Nooitgedagt of Egbert van der Tuin, via T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.